Vanaf 19 november - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu Vanaf 19 november - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

Vanaf 19 november

Door: GerdyterDenge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

24 November 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Vanaf vrijdag 19 november
Zaterdag naar Summerstrand gereden met vrijwilligsters Robin en Renee. Dacht hen het marktje te kunnen laten zien dat in het weekend altijd langs de boulevard is..Niet dus, w.s. alleen op zondag. Summerstrand is een van de beaches van PE, waar redelijk vertier is in de vorm van een zwembad,bars en restaurants, winkelcentrum en winkeltjes, b en b`s, hotels, een aguarium met shows. En je kunt er surfen, kiten, duiken. Volop leven in de brouwerij en voor een ieder wat wils. Wel kun je merken dat hier het Tot zover de stand van zaken. Tot gauw, groetjes aan iedereenseizoen net beginten zijn ze soms nog niet helemaal klaar met de voorbereidingen(parasols en stoelen staan nog niet klaar,restaurants hebben hun terrassen nog niet af etc. Maar goed aan het begin van de boulevard is een enorm parkeerterrein. En als er markt is begint die daar en gaat via een wandelpad, beneden de boulevard door tot en met het zwembad met de club en restaurant. Op die markt wordt van alles verkocht. Vooral veel spullen voor toeristen in de vorm van houten maskers, schalen, beelden, kralen armbandjes, geschilderde taferelen, djembe`s, kleding, muziek. Maar ook huisvlijt zoals,theemutsen, schorten, ovenwanten, gebreide en gehaakte dingen. En verder snoep,eten en drinken en goedkope typische marktwaar als,lappen, crocks,ondergoed en sieraden etc .De bedoeling is(zegt men hier) dat je bij de zwarte afrikanen moet afdingen, dat hoort bij hun cultuur en anders vragen ze je teveel. Maar sommige dingen zijn voor ons zo goedkoop en je gunt zo`n iemand toch ook zijn verdienste, dat het wel eens moeilijk is om af te dingen. Maar goed omdat er geen markt was ben ik lekker naar het zwembad gegaan en in de zon uit de wind op een ligbed gaan liggen. Het waaide teveel op t strand. Dat is wel echt iets voor Port Elizabeth. Het waait hier altijd. Als je op t strand wil liggen moet je voor 12 uur gaan, anders zit je in mum van tijd onder het zand door de wind.
Het bleek overigens dat in de club bij het zwembad sàvonds Goldfish zou optreden, die ook in de Melkweg in A`dam voor 2 uitverkochte zalen zorgde. De vrijwilligsters zijn er met z`n 6en naar toe geweest.
Zelf verder met Robin en Renee daar s`middags gelunchd. Even een klein beetje echt vakantie gevoel. sÀvonds een beetje in mijn eentje zitten klooien op de computer.
Zondag uitgeslapen en gesport. En me een beetje zielig gevoeld. Als je via Be More een project hier doet , ben je meestal met meerderen en trek je met elkaar op. Ik ben hier in mijn eentje naar toe gegaan voor mijn eigen project en dat voelde zondag wel allenig. Die jongelui trekken met elkaar op en voor Peter en Daphne is zondag een dag van rust en bijkomen van de week, die zie je dus niet. Wel was ik voor de lunch bij de broer en zus(ook een stel) van P en D uitgenodigd. Dat was lekker en gezellig . Een soort pre-christmaslunch. Daar waren ook 2 Nederlandse stagiaires. Berend woont bij Mike en Esther(gastgevers) en Anouk woont in een studentenhuis. Wat toch steeds weer opvalt is de gastvrijheid van de Zuid Afrikanen. En hoe vaak er niet 15-20 mensen aan tafel zitten. Ze nodigen altijd veel mensen uit. Vrienden van vrienden en familie. Heel gezellig vaak..Maar goed terug gekomen van die warme hap midden op de dag voelde ik toch even wat heimwee. Ook omdat mijn echte dingen pas volgende week beginnen en ik vooral met voorbereiden en randzaken en op aanvraag dingen bezig ben. Even een flinke dip. Maar na een telefoongesprek met het thuisfront en een babbel met Daphne en een goede nacht rust kan deze dame er weer tegen aan.
De nieuwe week is begonnen met huisbezoeken in de township, een werkbespreking en voorbereidend werk voor de girls empowerment groep en een werkbespreking .
Ik heb voor de meiden allemaal een persoonlijke uitnodiging gemaakt, die de vrijwilligsters morgen gaan meenemen naar de gezinshuizen. Er komen 8 meiden in de leeftijd van 13-18 jaar. Verder zijn daar Sara de sociale werkster(met wie ik al meerder keren samen werkte) en een vrouwelijke Xhosa vrijwilligster bij die er vooral bij is voor de evt. vertaling. De groep komt samen in het kantoor van Family Restoration Services. En we starten op 29 november. De andere dagen zijnop 1-2 en 6 december. We komen steeds zo1n 4 uur bij elkaar. Ik had er graag wat meer tijd tussen gehad,maar ivm afsluitende examens kunnen de meiden pas na 26 november. Ik had graag wat snuffelstages voor de meiden willen regelen en af toe iets leuks met ze willen gaan doen. Dat moet dan wachten tot volgend jaar????????????. Daarnaast ga ik s`morgens 29 nov. Voor Tia een intro doen op haar training rouwverwerking voor vrijwilligsters van de township en een ochtendthema op de 1ste dec.
Op 30 november begeleid ik samen met de vrijwilligsters een moeder-kinddag, bedoelt om dat kind dat in een huisje buiten de boot valt of extra problemen geeft wat extra aandacht van de huismoeder te geven. Dit aan de hand van een aantal steekwoorden die ze mee krijgen als ze gaan wandelen langs het strand en de vragen die ze begeleid gaan beantwoorden na de lunch .
Morgen staat er nog een huisbezoek aan de shacks op het programma(je weet wel van die 2 jongetjes die Thamsanqa wil plaatsen) en een werkbespreking. En een bezoek aan Tia , voor wie ik weer een aantal broodnodige etenswaren heb gekocht. Louise wist dinsdag te vertellen dat haar moeder alleen een stukje kaas in de koelkast had liggen, verder niets. En ja nog wat van mijn soep. Tia zorgt niet zo goed voor zich zelf heb ik de indruk en toen ik haar vandaag belde zei ze het ook veel te druk te hebben om zich te bekommeren om de pijn in haar buik en hoofd.

  • 24 November 2010 - 20:46

    Michel:

    Hoi Gerdy

    Goed te lezen dat je, ondanks de drukte, het naar je zin hebt en je daar ontzettend nuttig kunt maken. Ik wil je bij deze bedanken voor het kaartje ivm Luuk's verjaardag, het kwam vrijdag aan maar je weet daar natuurlijk niet hoe lang eea gaat duren en dat heb ik Luuk ook uitgelegd. Heel attent van je!! Hopelijk zien we elkaar gauw om verhalen uit te wisselen.

    grt ow breurke

  • 25 November 2010 - 13:35

    Anneke Stultiens:

    Hoi Gerdy,

    Een ding is zeker.....je hebt daar veel afwisseling.....maar alles in je eentje doen is zeker minder aantrekkelijk!
    Heb je niet een paar mooie boeken meegenomen?
    We hadden eigenlijk samen in dezelfde tijd moeten gaan!
    Nou.....ik zou zeggen "maak er wat van" en veel succes met de oudere tienermeiden.

    groetjes van Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerdy

2018 en vanaf 4 januari ben ik weer en dat al voor de 10de keer te vinden daar waar een stuk van mijn hart ligt in Zuid Afrika en dus ook in Port Elizabeth

Actief sinds 14 Okt. 2010
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 50181

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10de keer naar Zuid Afrika

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10 de keer Zuid Afrika

05 September 2016 - 05 September 2016

1ste meeting op Ubomi

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Zuid-Afrika

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Port Elizabeth here I come again

Landen bezocht: