14 september - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu 14 september - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

14 september

Door: GerdyterDenge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

16 September 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Om een vervelend mailtje te vergeten zaten Aly en ik vanmorgen in de auto naar Motherwell keihard allerlei kinderliedjes te zingen. Kon Aly meteen even vast oefenen, ze gaat de playskool doen(zo noemen ze de creche hier). Daar aangekomen bleek dat de vaste leidster Larissa niet kwam, ze was ziek. Tja dan zit er niets anders op dan vervanging te regelen(Lulama een van de huismoeders) en in afwachting van haar trokken Aly en ik onze moederlijke registers open. Maar wat eeen erschil met peuters in Nederland; zo schreeuwen en ronddazen.En als hen iets niet zint meteen er op los meppen of huilen. We merken al snel dat een aantel kids toch wel beschadigd zijn. W.s. niet goed behandeld. Laat ik wel voorzichtig zijn maar je merkt aan de reactie van sommige kinderen dat ze wel het een en ander heben meegemaakt. Zo angstig of afwerend, bang voor oppakken of aanhalen. Terwijl we proberen dat ze zelf komen, we willen niet opdringen. Als je die snoetjes ziet,is het soms even slikken geblazen..
Gelukkig komt na een uur Lulama,zij kent de xhosa-taal en begrijpt de kinderen daardoor beter. Aly blijft bij haar en ik ga naar kantoor van Motherwell om voorbereiingen te treffen voor de girlsmeeting. Simphiwee was intussen thuis gekomen en had de halve nacht bij Akhona doorgebracht. Ze heeft heel vroeg een scan gehad en moest toen maar weer terug naar Dora hospital in afwachting van de uitslag. Het bleek dat zij al 3 dagen in dezelfde kleren doorbrengt en nog geen schone ondergoed, pyama of toiletartikelen heeft. Waarom gebeurt dat niet. Op kantoor blijkt dat een bestuurslid die Akhona goed kent nu naar haar toe is om haar gezzelschap te houden en intussen regel ik wat spullen en een kussen voor haar , die Ryan(boekhouder van FRS) haar zal brengen.
Als hij met Aly op kantoor komt zoeken we met z`n 2en nog de gesponsorde kleding iot voor alle huisjes en brengen die met de uitnodigingen die ik gemaakt heb naar de diverse huisjes toe. Helaas is er de volgende dag ook geen playskool, Lulama kanniet en Larissa is nog steeds ziek. Voor Aly een domper dat die weer uitvalt. Ze wil wel wat doen hier.Het gaat zoals het komt hier in Zuid Afrika en het is nzelden zoals je het geplanned hebt.
Ik hoop dat Akhona niets ernstigs heeft want dat ziekenhuis gedoe in dit land is ronduit schandalig . Laten mensen aan hun lot over,mensen krijgen geen behandeling, zijn aan de luimen van de verpleging overgeleverd.

• 16 September 2011 - 12:51

Anneke Stultiens:

Ha die Gerdy,

Zo zie je maar weer, je moet daar alles maar nemen zoals het komt anders zit je jezelf ook maar in de weg.
    Ik hoorde van Tia dat Akhona weer naar huis mag, gelukkig, hopelijk blijft het goed gaan.
    Vanavond gaan we hier weer aan het vergaderen.....de pompoensoep staat al de hele ochtend te pruttelen.......zo meteen nog wat boodschappen en ik kan aan de rest van het eten beginnen.
    We zullen jou in gedachte meenemen Gerdy!

nog heel veel werkplezier daar en de groetjes van Anneke