!5 september--- boodschappen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu !5 september--- boodschappen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

!5 september--- boodschappen

Door: GerdyterDenge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

17 September 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Als er 4 vrijwiligers zijn voor de 4 huisjes vanThamsanqa krijgen die ieder een kar in de winkel om boodschappen te doen. Nu deden wij dat in 2 enlater nog een kar voor de verswaren. Thamsanqa heeft 4 huisjes verspreid in township Motherwell bij PortElizabeth. Daarin wonen 6 -8 kinderen met een huismoeder/vader. Nombasa heeft een huis met voornamelijk grote jongens, Cynthia met meiden, Lulama met kleintjes en Simphiwe en zijn vrouw Zanele wonen met hun 3 eigen kinderen en 3 fosterkids in een huisje. De kinderen zijn vaak mishandeld, misbruikt, verstoten of slachtoffer van Aids of kind van Aids ouders,alcoholisten . Ze zijn toch wel beschadigd en hebben veel megemaakt.Het is goed dat ze dan in een bekende omgeving opgevangen worden. De huismoeders krijgen begeleiding en training van Tia.
Een keer per week wordt er, aan de hand van een basislijst met de huismoeders overlegd wat ze nodig hebben.Ze weten precies hoeveel er uit gegeven kan worden, Maar als ze de ene week geen meel nodig hebben , kunnen ze da voor het zelfde(vaststaande bedrag) inruilen voor iets anders . Maar het budget is 650 rand per huisje. Zeg mar zo`n 65 euro.. En dan voor een huisje met 6-8 kinderen en een huismoeder. Ja ja, probeer dat maar eens in Nederland. En wat hield die lijst deze week dan in:3 m3lk, 1 boter, 20 plakken worst,7 kg.aardappelen,1 kool, 1pompoen, 2kg wortelen,2,5 kg appels,1kg bananen,,2,5 kg suiker,, 2 kg rijst,, 1 waspoeder, 12 rollen pleepapier,, afwaszeep, 2 douchezeep, 1 ranja,grote gehakt, pak lamskoteletten(goedkoop hier),2 pakjes soep, 1 pakje maggiblokjes, gist,2 blikjes bonen, 18 eieren en 5 broden.
We berekendn dat dat zo`n 2 boterhammen per persoon per dag is.
Dehelpers bij de winkel kennen Simphiwe en weten precies hoe ze de boodschappen per huisje in de kleine auto van me moeten stouwen en daar gaan dan ook nog 3 volwassenen bij. Ik heb mijn wagen volgeladen.....
Nu lijkt het de gewoonste zaak van de wereld boodschappen doen, maar het is altijd weer een strijd om het geld voor de zgn. running kost bij elkaar te krijgen. Als er sponsors zijn geven die liever voor b.v. meubels, voetbalschoenen,iets substantieels dan voor eten, benzine of de electriciteit.
Al met al zijn we er toch een 3 a 4 uurtjes mee zoet, want alle boodschappen moeten ook nog per huisje worden afgeleverd en nagecheckt.
En omdat ik morgen mijn eerste girlsempowermentgroep weer heb moet ik daar ook nog boodschappen voor doen en materialen voor kopen. Het is hier de gewoonte en zeker bij de allerarmsten uit de township, om te zorgen dat ze bij de meeting eten krijgen. Voor sommigen is dat de enige maaltijd op een dag. En dat bestaat dan vaak uit een plak witbrood met boter en een stuk vette kip met wat drinken erbij. Gelukkig heb ik,met hulp van Fre, genoeg sponsorgeld om dit te doen.

Vanovond eten Laura(regio coordinator van Be More in PE) en Tia(directeur van Family Restoration Services, waar Thamsanqa onder valt) bij ons en Peter heeft verse vis geschoord in de haven(hake), dus dat is smullen en gezelligheid. Evenafleiidng 3n ontspanning. En Aly en ik vonden een doosje onvervalste Hollandse speculaas in de winkel,dat wordt smullen bij de thee vanavond.

  • 17 September 2011 - 09:24

    Annerieke:

    65 euro voor 6 a 8 kinderen is niet veel.
    je hebt t goed weten te verdelen.. toch weel lesje budjeteren gehad he mam!
    heele lieve poepiefotooosss aahhhh


  • 17 September 2011 - 09:49

    Anneke Stultiens:

    Ha die Gerdy,

    Jullie hebben weer eens flink je best gedaan lees ik.
    Wat een bedrag hè om van rond te moeten komen, amper €1,= per dag per persoon te besteden om te kunnen eten......kunnen wij ons niet voorstellen; we hebben gisterenavond een goede bijeenkomst gehad met elkaar en hopelijk gaat het ons straks lukken om Thamsanqa "overeind" te houden, spannend hoe het straks zal gaan maar heel erg leuk om mee bezig te zijn.
    Het verslag van onze bijeenkomst krijg je doorgemaild door Fre ( met streepje ).
    Wij wensen jullie een hele gezellige avond, de hartelijke groeten aan jullie gasten Tia en Laura en eet smakelijk van de vers gescoorde vis.

    Groetjes van Anneke

  • 17 September 2011 - 14:05

    Tia Wessels:

    Gerdy ik heb me nooit voorstelde dat u zo bezig hier aan Thamsanqa en FRS zou zijn. De kopen van het voedsel is een heel grote baan. Ik kan niet wachten te horen hoe de dag met de meisjes ging. Het goot met regen aan een stadium. Nu moet ik duimen vasthouden dat de gemeenschapsvrijwilligers op tijd voor uw voorstelling op maandag zullen aankomen. Ik preached. Gerdy u bent fantastisch. Een groot dank u ook naar Aly

  • 17 September 2011 - 18:00

    Jessica Moorman:

    Dag Gerdy,

    Met heel veel plezier ( en enige weemoed) lees ik je verhalen van de afgelopen week.
    Het is net of ik weer daar ben!
    Ik vind het bijzonder knap dat jullie het hebben gepresteerd om met 3 volwassenen en alle boodschappen in Harry te stappen! Petje af!

    Ik wens je heel veel plezier en succes en wacht je verhalen over de komende weken met spanning af.
    Dikke knuffel voor iedereen (speciaal ook voor Akhona..!),
    Jessica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerdy

2018 en vanaf 4 januari ben ik weer en dat al voor de 10de keer te vinden daar waar een stuk van mijn hart ligt in Zuid Afrika en dus ook in Port Elizabeth

Actief sinds 14 Okt. 2010
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 50200

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10de keer naar Zuid Afrika

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10 de keer Zuid Afrika

05 September 2016 - 05 September 2016

1ste meeting op Ubomi

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Zuid-Afrika

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Port Elizabeth here I come again

Landen bezocht: