2de youthclub - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu 2de youthclub - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

2de youthclub

Door: Gerdy ter Denge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

08 September 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

De 2de keer ging over zelfaanvarding een zelfwaardering.
Het duurde even voor er een aantal jongeren waren. Dat is toch altijd ongewis hier in Zuid Afrika.Voor de jongeren uit grade 12 (eind middelbare school) helemal ze weten van te voren nooit wanneer ze extra lessen hebben.Of dat er nog assisments geschreven moeten worden..They 7 exams.zoals ze dat hier zeggen.Ze doen metric. DATze eindexamen doen..Maar goed, na wat telefontjes van Mahbele de jeugdleiderkomen er toch nog 6 jongeren opdagen.En kunnen we toch een 45 later beginnen
De vorige keer had ik ze een aantal vragen gesteld om over na te denken.: ▪wat is de betekenis van je leven, wat maakt je blij en wat maakt voor jou een dag tot een goede dag?
Daar heben we eerst eenzijdig over gepraat.Sommigen HADDEN echt wat op papier gezet.En omdatwe in eenandere kleinere ruimte zaten, de groep iets kleiner was en Mahbele zich dit keer wat meer op de achtergrond hield ging het eigenlijk heel ontspannen. Ze kwamen meer los waardoor ik het ook wel aandurfde om heel direct te zijn.En hen vragen te stellen over hoe ze dingen ervaren ,hoe het kom dat ze soms wat vertellen met en smile op hun gezicht terwijl,het vervelend is of soms zelfs afschuwelijk. Ook over het waarom van dingen praten we .En dan eigenlijk komt het gesprek ophet verbergen van emoties. DAT JE SOMS aan anderen niet laat zien wat je werkelijk voelt, of laat merken wat hetje doet wat anderen zeggen.Dat is voor mij het moment om ze een masker te laten maken. MET DE OPDRACHT om dmv het masker te laten zien welk gevoel ze het meest verbergen.Ik heb ter verduidelijking een voorbeeld gemaakt en verteld wat ik toch nog wel,regelmatig verberg. Dat is duidelijk voor ze en ze gaan aan het werk. Hoewel ik erbij heb gezegd dat het masker voor zich moet spreken en ze er alleen catch words bij mogen zetten, heben sommige toch de behoefte er een verhaal bij teschrijven.En achteraf is dat ook okay. Want er komen wel verhalen los.Over gepest worden,controle houden, een eenmaal gecreëerd beeld in stand willen houden. We praten erover na.Vooral over waar om het voor hen van belang is om bepaalde gevoelens niet te laten zien. Bij gevaar is hetniet zo goedte laten zien dat je erg bang bent.Dus voor je eigen veiligheid doe je dat niet. Ook als je gepest wordt laten zodat nierziekte. Er ontstaat een gesprek over wat zou er gebeurene als je er wel wat van zou zeggen en wat levert hetje op, wat doET het voor je zelf aanvaarding als je opkomt voor wat je voelt.Ik kan het niet goed na vertellen . Maar duidelijk was wel dat het wat los mäakte bij deze jongeren. En dat is de bedoeling ook.En ook niet meer dan dat. DATze zelf gaan nadenken over hetgeen er gezegd en gedaan is.
Tot slot laat ik ze nog een mindmap maken rond de woorden zelfaanvaarding en zelfwaardering.Ze mogen alles schrijven wat er BIJ hen opkomt.En er wordt flink gepent. Hele verhalen hierin daar,over wat ze vinden dat hetzij moeten en/of kunnen tot eigen ervaringen.Geweldig om te zien hoe serieus ze er mee bezig zijn , hoe het hen ook bezig houdt deze onderwerpen. Maar vooral ook, dat ze los komen en vertrouwen hebben in elkaar, hun omgeving en in Mahbele en mij, waardoor ze zoch vrij voelen om dingen te doen en te vertellen.
Ik vond het jammer dat er niet meer meetings gepland waren en dat het al bijna tijd was om terug te gaan naar Nederland.EN neem dan ook met gemengde gevoelns afscheid van hen.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

1ste meeting op Ubomi

Het begin thema van deze meeting was: vertrouwen en zelfvertrouwen.
We starten natuurlijk eerst met kennismaken op 3 manieren : eerst een rondje namen, dan en rondje naam en ejvoeglijk naamwoord erbij dat een eigen persöonskenmerk aangeeft. Bv goedgeefse Gerdy ,bange Boniswa.
Als laatste rondje, de voorgaande 2 met een passende mimiek, houding , stemgeluid erbij.
De 1ste rond de gaat nog wel aardig maar daarna komt beperkte Engelse taal en gene om de hoek kijken.Gelukkig is daar Mahbele. De jonerenbegeleider die ooit zelf als kansarme jongere op Ubomi begonnen is. Hij vertaalt, legt uit in het Xhosa.Dat vind ik erg prettig, want zo’n 1ste keer met een groep die ik niet ken huntaal niet spreek is het erg wennen en bovendien toch ook wel spannend voor beide partijen. BiJ de jongeren uit zich dat in een hoop gegiechel en geschuifel met hun stoel.Ook de ruimte waar we zitten is niet ideaal. HET is een klien studielokaal. Mahbele had dit al snel in de gaten en terwijl ik nog bezig ben met dë kennismanking heeft hijde grote ruimte in orde gemaakt.en verhuizen we naar die ruimte. Dat is zeker fijn voor de volgende oefening: Follow Blind Een van de jongeren doet zijn/haar ogen dicht en de ander leidt hem/haar door de ruimte. .
DezE oefening heeft als doel; vertrouwen te ontwikkelen in zichzelf en de ander.
Ik merk dan toch dat dit voor hen een moeilijke opdracht is.zZe moeten elkaar aanrekenen de ander te vertrouwen op deze manier dat is zeker ni’t gewoon in de Xhosa cultuur. Toch doen ze wel hun best. En gaande weg onstaat er wat ontspanning.
Voor de volgend oefeninf gaan we nog een stapje verder.;Vallen en NIET vallen.Met het zelfde doel als de vorige :BERtRouwEN ontwikkelen.
Waarbij ik wel een waarschuwing meegeef; dont be a dare devil ze d.oen dit in groepjes van 3. Degene die tussen de anderen staan en laat zich voorover of achterover vallen WanneER een van de “vallers verkrampt moeten ze de afstand verkleinen, tot het vertrouwen hersteld is. Ik doe even voor om te laten zien wat de bedoeling is, hoe ze kunnen staan , opvangen en mee bewegen.
Ze zijn na even wat gegiebel best serieus bezig.Degene met de grootste mond hebben de meeste moeite met loslaten en vertrouwen hebben in….
Gaandeweg ontstaat er ook ontspanning in de groep. En voor de laatste opdracht gaanze heel serieus aan de slag. Ze moeten hun hand omtrekken en het volgend er Inschrijven..:
Pink- waar wil je nog in groeien, wat heb je nog te leren
Ringvinger-waar ben je trouw aan
Middelvinger-dingen die je haat en niet meer wil doen
Wijsvinger-waAr moet je op Letten
Duim- waar ben je goed in
Denken goed na over jezelf voor je gaat scHrIJveN. Gebruik geen hekel zinnen alleen wat steekwoorden.
Al deze opdrachten zijn bedoeld om de jongere zelf te laten nadenken over hoe het met hem/haar zit.
En ze krijgen ook nog een paar vragen mee naar huis.
**wat is volgens jou de betekenis van je leven
**wat maakt je blij
**wAt maakt een dag tot een goede dag voor jou.
Onder aanvoering van Mahbele sluiten we af met een lied.HeT was en goeie meeting met uiteindelijk toch een stukje vertrouwen eN ontspanning. Ben ook erg benieuwd naar de volgende week en ik heb er wel zin i. ik