Deel 1 van onze reis samen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu Deel 1 van onze reis samen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

Deel 1 van onze reis samen

Door: Gerdy ter Denge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

20 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Op 23 juli heel ik Fre getroffen op het vliegveld in Johannesburg. Wat een weerzien was dat. We hadden elkaar wel ontzettend gemist hoor.Het was echt heerlijk om mijn man weer te zien en mijn armen om hem hen te kunnen slaan. FRE had thuis al een auto geregeld . DUS DIE ZIJN we gang ophalen en met een uitgebreide routebeschrijving beschrijving (laat dat maar aan Fre over) reden eigenlijk vr ij snel naar ons hotel in Joburg, alwaar we en heerlijke ruime kamer kregen met alles erop en eraan.De volgende dag werden we door een gids opgehaald om naar het APARHEIDSMUEUM te gaan. Echt een aanrader waar je eigenlijk best een dag voor uit kunt trekken. Wij waren er tegen 11 uur en gingen tegen half 3 daar weer weg en hadden nog niet alles goed bekeken. Het ene gedeelte is vooral over het leven van Nelson Mandela en zijn rol in de Apartheids strijd en het andere gedeelte ging meer over de hele geschiedenis van de Apartheid. Het geheel is ook heel byzonder vorm gegeven Gewoon bezoeken als je in dit land bent. De 2de dag werden we om 10uur door een gids opgehaald die ons naar Pretoria zou brengen en daar ging rondleiden. Wat hebben we daar gezien;het Voortrekkersmonument en erfgoed , de Union building, het Krugerhouse museum, de City hallo en een monument van Mandela midden inderdaad stad waar een groot hek om heen stond omdat tegenstanders van het ANC. Het wilden vernietigen. Raar maar waar. Op een of andere manier hadden we er wat meer van verwacht. Het kan ook aan de gids gelegen hebben, die was zeker niet zo inspirerend als haar collega van de vorige dag. Maar goed we wilden het graag eens zien en dat is dan ook gebeurd. S’avonds hebben we niet in ons eigen hotel gegeten en daar was het eten beter en het was er sfeervoller. Ons hotel was toch wel erg gericht op weekgasten en congresgangers. Op dinsdag we weer vertrokken en dit maar richting Shaka land. DE afstand hadden we toch wat onderschat en het werd al donker toen we in de buurt kwamen. Ja en dan is het toch moeilijk vinden . Na wat heen en weer gerij en vragen kwamen we tegen half 7 S’avonds aan. Omdat we ook nog wel wat wilden eten hebben deel 1 van het culturele programma maar gelaten voor wat het was. En hebben ons gesetteld in een rondavel , een ronde zuluhut en ook het eten en de hele entourage was volgens Zulu traditie opgebouwd. Het dorpje is gebruikt voor de film Shaka (ergens in de jaren 80 op tv). Na een redelijke nacht werden we om 7 uur gewekt door trommels. Waarna een ontbijt volgde en wij het 2de gedeelte v andere de culturele show konden meemaken. Dat bestond uit een soort rondleiding door het dorp, er werd voorgedaan hoe men de pijlen en bijlen maakten, hoe er mee gevochten werd ën hoe men er mee op jacht ging. Toen was het afgelopen konden we ons tegoed aan de spullen die ze maakten en graag wilden verkopen. En natuurlijk moest ik ook nog even in hun souvenirwinkeltje het een en ander aanschaffen. Tegen half 11 hadden we het wel gezien . Het was leuk om eens mee te maken, maar verder………….. We wilden nog meer doen die dag en met de zon op ons gericht reden we richting Durban.

• 21 Augustus 2016 - 12:30

Marjo:

Hallo Gerdy, alweer zo'n mooi avontuur. Nog een hele fijne tijd samen gewenst! Groeten vanuit Zwolle.

• 21 Augustus 2016 - 21:23

Annerieke:

Heerlijk om te lezen dit, fijne prachtig intressante dingen!!!!
    Dikke kus