Meeting teachers Tinkertots en Under the Tree - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu Meeting teachers Tinkertots en Under the Tree - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

Meeting teachers Tinkertots en Under the Tree

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

13 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Ik loop een beetje achter met mijn verslaggeving, maar ik ga er dit weekend wat aan doen. Te beginnen met een meeting met de teachers cg caregivers van de Tinkertots en Under the Tree .
Tia had mij gevraagd of ik als thema discipline zou willen gebruiken omdat ze daar wel wat problemen mee zouden hebben naar de kinderen toe dan. Maar bij het voorbespreken met Jessica(die ook de meeting samen met mij zou doen) en Zowie kwamen we er achter dat het toch handiger en verstandiger zou zijn om meer van de teachers zelf uit te gaan, dan heeft zo’n meeting meer waarde.
Zo gezegd zo gedaan. Het doel zal zijn: de uitdaging van het teacher zijn.
We beginnen met een namenrondje en vanwege de soms moeilijke Xhosa namen krijgen ze een sticker om hun naam op te zetten en die vervolgens ook te plakken. Daarna vertellen ze waar ze werken en stellen wij ons ook wat uitgebreider voor. En om even op te warmen en edelstenen concentratie wat te verhogen doen we een oefening die heet: Op de klap.
Ook de eerste klap die ik maak moeten ze in de lucht springen, bij 2 klappen een rondje draaien en bij 3 klappen een dansje doen. Dus veel gelach natuurlijk maar , ze moeten zich ook op speelse manier concentreren .Dan begint het wat serieuze gedeelte. : waarom heb je voor dit vak gekozen, wat vind je er leuk aan en wat valt je tegen. De reacties zijn divers ; van leuk met kinderen om te gaan, ze wat te leren, het ontwapende van deze kleintjes, hun vragen, zelf kinderen in deze leeftijd hebben.Tot het ruzie maken van de kinderen, het brutaal zijn van ze, niet willen luisteren, het klagen van de ouders over van alles en nog wat, dat we niet serieus genomen worden door de ouders en dat we iets echt gehoord worden .
Na deze inventarisatie houden we even pauze. Daarna gaan we de groep splitsen. We kijken wat ieders belangstelling heeft en Jessica neemt een groepje voor haar rekening die bezig wil met discipline naar de groep en hoe handel ik een groep als een kind mijn aandacht vraagt en ik neem een groepje datpp bezig wil met, wat te doen met klagende ouders en niet serieus genomen te worden. Ook in deze groepjes vindt eerst weer een korte inventarisatie plaats om vervolgens met elkaar i oplossing te bedenken. Bij mij in het groepje komen ze met een het idee om een klachten bus te maken, waar ouders hun klachten in kunnen deponeren. En een vast moment om die met het management te bespreken. Ook zouden ze graag een soort ouderspreekuur hebben zodat de ouders een vast moment hebben om dingen te bespreken en hun klachten te uiten. Zodat de teachers er niet altijd mee lastig gevallen worden. En ze zouden graag voor hen zelf een vast overleg moment willen, waar er naar hen geluisterd wordt. Wat er in de andere groep is uitgekomen weet ik niet meer zo goed. Allen de damestassen erg tevreden over hun gesprek dat was wel duidelijk. Ze hadden goede dingen meegekregen om makkelijker met hun problemen om te gaan.
Tenslotte hebben wezen als afsluiting hun hand laten omtrekken op een stuk papier en daar moesten ze het volgende inzetten:in de duim—wat gaat er goed
In de wijsvinger—waar moet je op Letten
In de middelvinger—waar heb ik een hekel aan en moet ik niet meer doen
In de ringvinger—waar ben ik trouw aan
In de pink---waar moet ik nog aan werken, in groeien
En dat alles met betrekking tot het onderwerp.
Verder hebben we wat tips op een flipover gezet:
10 tips..over positief straffen o.a. positieve benadering, wees duidelijk, time OUT als pauze,benader je peuter altijd positief.
10 tips positief stimuleren: o.a.echte aandacht, leef je in , geef hem de ruimte,daag hem uit, knuffel je suf.
En zo werkt een time out, met tips voor een effectieve time out.
DAAR HEBBEN EEN PAAR TEACHERS WAT VAN OVER GENOMEN.
Al met al weer een vruchtbare meeting voor alle partijen.

  • 17 Augustus 2016 - 14:01

    Annerieke:

    Grappig die hand, leuk bedacht!
    Gaat goed zo te lezen :)

  • 30 Augustus 2016 - 23:15

    Aly Reiding:

    Goed bezig. De 5 pijlen ken ik nog van de basisopl. peuterzaal. Wat leuk dat jij dat in de vorm van je hand hebt gegoten. en goede tips. Mooi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Port Elizabeth here I come again

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2016

Deel 1 van onze reis samen

14 Augustus 2016

Deel 2van onze reis samen

13 Augustus 2016

Wetenswaardigheden 2

13 Augustus 2016

Meeting teachers Tinkertots en Under the Tree

10 Augustus 2016

Ubomi ubatsu
Gerdy

2018 en vanaf 4 januari ben ik weer en dat al voor de 10de keer te vinden daar waar een stuk van mijn hart ligt in Zuid Afrika en dus ook in Port Elizabeth

Actief sinds 14 Okt. 2010
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 50120

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10de keer naar Zuid Afrika

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10 de keer Zuid Afrika

05 September 2016 - 05 September 2016

1ste meeting op Ubomi

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Zuid-Afrika

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Port Elizabeth here I come again

Landen bezocht: