Under the tree - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu Under the tree - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

Under the tree

Door: Gerdy ter Denge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

06 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Maandag 19 juli ben ik met Tia, Dapne en Sowieso naar een nieuwe loot aan de stam van de FRS (familie restoration service, waar Thamsanqa onder r valt)gegaan.Het is een project dat in de shacks te vinden is. De shacks is eigenlijk het voorportaal van helemaal niets. Een hutje van wat kapot golfplaat en wat kartonnen muren. MEESTAL GEEN WATER , ELEKTRICITEIT OF EEN TOILET. Daar kun je als mens eigenlijk niet in wonen. . Maar goed er zijn hier heel veel mensen d7ie niks anders hebben .En daar is sinds vorig jaar oktober een nieuw project.Bedoeld met kinderen , de hele kleintjes tot 5 jaar op te vangen , en maaltijd te geven en ze ook aan geestelijk voedsel wat mee te geven. Zodat er weer zicht is op een toekomst. WANT zonder school is die er niet end e kinderen moeten aan bepaalde eisen voldoen om toe gelaten te worden op ëen basisschool .En anders die eisen gaän ze werken bij de Under the Tree .
Vanwaar de naam Under the Tree ? Tia vertelde dat ze kinderen onder de boom vond te spelen en dat daar ook de eerste ontmoeting heeft plaatsgevonden met mensen die het project zouden gaan sponseren . En samen met de sponsoren vond zij het een goede naam voor dit project. Het is een specifieke boom waar ze ook de mensen van der shacks voor het eerst ontmoette.
Maar goed wij zijn daarnaar toe gegaan ook omdat ik de volgende dag een soort workshop zou geven aan de care givers van dat project en aan de teachers van de Tinkertots (de creche) met als thema: Discipline bij brengen en omgaan met regels. Na wat gehobbel en gebobbel kwamen we vlak bij de bewuste boom bij ëen soort hut. Op het oog ziet het erg redelijk uit. Er zit een deur in, geen ramen een dak en muren die redelijk dicht lijken. Binnen zijn er 6 vierkanten plastic tafeltjes waarzo gemiddeld 4 peuter/kleuters aan zitten.In dehoek van de ruimte staat een soort tafel waar op een klein pitje gekookt wordt. 2 Care givers bestieren dar de boel . Een is bezig met koken ende andere is doende de Kids wat bij te brengen over kleren en vormen .Tia vertelde dat er pas sinds kort zeil oponthoud de vloer ligt. Voor die tijd moesten het allemaal doen op zandgrond e als het regende werd dat een natte bende. De kinderen zijn erg leergierig. En willen ons ook graag laten zien en horen wat ze allemaal weten en kunnen..En natuurlijk moet er ook gezongen en gedanst worden . Tia heeft koekjes meegenomen en deelt die uit De kinderen glunderen en hebben het naar hun zin. Toch merk je ook dat er behoefte is aan aandacht. Ze komen bij ons staan, willen op de foto en die later bekijken , doen trucjes om onze aandacht te krijgen. Ik denken dat het voor hen ook speciaal is dat er mensen (blanke, soms blonde mensen ) naar hen toe komen.Tia laat nog het een en ander aan voedsel achter en nadat foto’s te hebben gemaakt gaan we naar de andere opvang. Hier zitten de kleintjes van 2 en 3 jaar . Deze ruimte kleiner en de muren zijn van karton. Het is een klein donker hol waar als je goed kijkt ook nog een paar Kids verblijven. Tesamen met een 3 tal Care givers. Het is er donker ( geen raam) en dompig en er wordt ook nog gekookt . Onvoorstelbaar, maar voor de kinderen een uitkomst en voor hun ouders op deze manier de ruimte e om te kunnen gaan werken .En vergeet niet tot voor kort was en rond helemaal niets voor deze kinderen. Er was niets en niemand om mee te spelen en naar school gaan zat er ook niet in . Nu hebben deze kinderen weer een toekomst, kunnen ze heerlijk onder begeleiding veilig en droog spelen en krijgen ook een warme maaltijd.
Ik ben erg onder de indruk van dit project en wat er in zo’n korte tijd al bereikt en gedaan is Hier wil ik heel graag mijn sponsorgeld aan besteden en ik denk dat degene die mij ook sponsorden het hier mee eens zullen zijn.

• 07 Augustus 2016 - 20:37

Annerieke:

wauw wat een prachtig doel mam! wat moet het enerverend zijn te zien dat die kleintjes zograag aandacht willen en t zo ontzettend prettig vinden dat jullie er zijn en dat ze de aandacht kregen.
    Als ik er zou zijn zou ik er niet weg te trekken zijn alle liefde en aandacht te willen geven en gaten te willen vullen in die kleine hartjes. Maar helaas is dat niet mogelijk... maar alle kleine beetjes helpen en dit is een prachtig initiatief.
    Ik ben het ermee eens! stop die centjes daar maar in!!!
    Under the tree...
    heel mooi