laatste girlsmeeting - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu laatste girlsmeeting - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

laatste girlsmeeting

Door: Gerdy ter Denge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

17 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

DE laatste meeting met de meiden staat in het kader van evaluatie en afsluiting.
IK heb bij wijze van verrassing voor ieder 2 stukjes kip met wat friet bij de KFC gehaald. Daar zijn deze dames echt verzot op en het maakt niet uit op welk tijdstip van de dag ze dat krijgen. En het is net of ze het geroken hebben, want ze zijn vandaag alle 8 aanwezig . Het is ook muisstil in de groep. Maar niet voordat ze mijn een envelop hebben gegeven met de boodschap dat ik die pas thuis(Willetstreet) mag open maken. Wat zou daar nu inzitten? Ik verdenk in eerste instantie Tia of Louise er van een hint te hebben gegeven. Maar we zulle het zien. Als ze klaar zijn met het eten beginnen we met een praatje over geheimhouding, geheimen, discreet zijn. Wat is het belang van discreet zijn,een geheim bewaren. Wanneer doe je dat en bij wie wel en bij wie bv niet? Alle meiden zijn het er over eens dat als het om iets byzonders gaat je je mond houd.
r
Om de groepsinteractie wat te stimuleren en elkaar wat beter te observeren doen we de volgende oefening: verdelen de groep in 2en die in rijen tegenover elkaar staan.. Iedere deelneemster observeert degen die tegenover haar staat en let daarbij specifiek op haar kleding, haardracht ed.. Dan draait iedereen zich om en verandert 1 ding aan haar uiterlijk.Dan draait iedereen zich weer om en probeert te ontdekken wat de verandering bij de ander zijn.Ik heb de veranderingen ook opgebouwd van 3-5, het is een oefening met veel humor er in maar ook merkte ik dat ze behoorlijk vindingrijk waren en veranderingen aan hun houding gingen aanbrengen, Dan moest er erg goed opgelet worden.ZE vonden dat ook het moeilijkst
Omdat het de laatste keer is wilde ik iets doen van terugkijken en wat neem je mee. Dus heb ik een flipover in 4 vakken verdeelden in ieder vak een thema gezet:\Wat wil je nog kwijt, Wat wil je behouden,Waar ben ik duidelijk over en nieuwe ideeen.
Wat zeiden de meiden over : wat wil ik nog kwijt.==het was fijn hier te zijn,
=ik heb niets te verliezen,ik heb alles verteld wat ik wilde delen
= ik heb d e keuze waar te zijn hier of bij m ijin vriend ,het maakt niet uit , het is mijn keus
=ik had werkelijk een goede hier, het was fijn je hier te hebben
=ik vind h et jammer dat we al klaar zijn, het was fijn hier ook vanwege de spelletjes en oefeningen.
Wat zeiden ze over:Wat wil ik behouden,==ik kan een geheim bewaren,
==ik kan mijnbeloftes nakomen
Ik kan me bij mijn plannen en doelen houden
==ik kan mijn prive dingen voor me houden
==ik ben in staat mijn vrienden bij m e te houden
==ik ben in staat belangrijke dingen vast te houden en mezelf schoon en rein te houden
Wat zeiden ze over:Waar ben ik duidelijk over:=het is duidelijk dat ik een aardig meisje ben en eerlijk
== het is duidelijk dat ik een goed persoon ben
==ik ben een meisje dat vertrouwt op eerljkheid en geheimhouding
==ik ben iemand die mensen gelukkig maakt
Ik ben een meisje dat gelooft in god
==het is duidelijk dat ik een goed en mooi meisje ben
==het is duidelijk dat ik mensne kan vertrouwen en dat ik te vertrouwen ben.
Wat zeiden ze over :: nieuwe ideeen==we kunnen altijd beginnen met een spel
==we kunnen beginnen met zingen
== we kunnen beginnen met hier iedere dag tekomen
==we kunnen beginnen met te praten over onze ervaringen
==we kunnen beginnen met meer te spelen
== we kunnen een andere training doen met iedereen die ons kan gidsen
==we kunnen begiinnen met dekens te naaien voor mensen en / of een zaak beginnen samen.
Wat heel byzonder was dat Y. de leiding nam over het opschrijven op de flipover; een meidje dat tot nu toe meer op de achtergrond bleef. En ze was duidelijk in haar element en de anderen luisterden ook naar haar.Daarna nog even nagepraat over de items van de meetings : vertrouwen, zelfaanvaarding, zelfwaardering en zelfrespect.
Over het algemeen hadden de meiden er wel het een en ander van opgestoken, met name door er over na te denken over hoe ze zelf in elkaar steken en dat ze nogniet op deze manier over zichzelf hadden nagedacht. Het blijfttoch moeilijk communiceren met meiden die veelal xhosa spreken en denken en met name B> heeft veel vertaalwerk voor haar rekening genomen.
Tenslotte heb ik ze een wenscollage laten maken . Ze moesten uit tijdschriften,plaatjes, woorden en zinnen uitkiezen die hen zouden aanspreken en op een vel plakken tot een geheel van wensen en /of dromen.
Opmerkelijk was het feit dat ze toch bijna allemaal dromen van een groot huis, een gezin met kinderen en een grote auto. Een 3 tal had het ove r studeren en dokter worden en een wilde veel reizen. Verder was opmerkelijjk dat 2 een blanke man wilden . Bij navraag bleek dat ze het idee hadden dat mannen aardiger waren,trouwer en meer geld hadden. En ze wilden dan.ook een blank kindje met blonde haren en het liefst een jongetje.Hen uit gelegd dat een blank kindje met blonde haren er niet in zit omdat zij zelf donker zijn.
En dat ook niet alle bank mannen te vertrouwenzijn. Maar ik snap hen wel. Ineen cultuur waar d e man het voor het zeggen heeft en waar nog metharde hand de vrouw gecorrigeerd wordt is de wens naar iemand die aardiger is natuurlijjk groot..
Om het afscheid toch ook een vrolijk tintje tegeven werd er gezonge(iets in het Xhosa van Dankje Gerdy) en gedanst en gezongen waarbij B. toch zoals zo vaak de aanzet gaf. Ik heb ze hun tasje met kadootjes van o.a. Wendy Kraake ,mijnschoonheidsspecialiste, de GGD(dank voorde condooms)gegeven en daar waren ze super blij mee. Verder had ik ereen soort van opschrijfboekje ingedaan met een korte tekst erin die echt op heen sloeg ,. Ze kunnen dit boekje gebruiken om leuke dingen in op te schrijven , of mooie zinnen die hen zullen inspireren.
Na een groepshug heb ik ze laten gaan en hoop dat ze er weer wat van hebben opgestoken en zullen meenemen.

• 18 Juli 2016 - 00:32

Fré:

Geweldig dat je dit in zo korte tijd hebt bereikt. Ben trots op je