wetenswaardigheden - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu wetenswaardigheden - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

wetenswaardigheden

Door: Gerdy ter Denge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

11 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zondag liet Peter mijn de bagageruimte van zijn auto zien.
Daarin lagen 2 zakken die hij van een blanke mevrouw had gekregen, bedoeld voor die arme kindjes in de township. NOU Peter maakte die zak open omdat hij wel wist wat er ongeveer inzat. Je wil het niet weten, wat een rotzooi, kapotte poppen,her en der puzzelstukjes, stukjes touw , elastiekjes,allerlei kapot speelgoed. Alsof iemand zo de vuilniszak op de kop had gezet. IK vond het haast te erg om naar te kijken. Het idee dat je zoiets doet om , nou ik weet eigenlijk niet waarom. Maar ik vond dit mensonwaardig , om te bedenkend dit goed genoeg is voor de kids uit de township. Daar geef je blijkbaar al je rotzooi aan. Peter vertelde dat er tijden waren dat hun garage goed gevuld was met allemaal zakken met zulke inhoud. Die soms te vies waren om aan te pakken.Met kleren zo smerig en kapot, als of mensen het zo van hun lijf getrokken hadden nadat ze super smerig werk hadden gedaan. En dan hup ineen zak, goed genoeg voor die zwartjes daar in hun hutjes. Dat mensen dit uberhaupt kunnen bedenken zoiets.. Als het goed is staan de foto’s die ik er van maakte op mijn blog
Net als foto’s van het huis waar ik verblijf.

Aanspreken van mensen.
Vooral binnen de zwarte en gekleurde bevolking is het heel gewoon om iemand aan te spreken met: he broer, he sis. Oudere vrouwen zijn al gauw: Mah of Pah, iets jonger ben je een auntie of uncle. En echt oudere vrouwen,gerespecteerd zeker worden Ouma genoemd( zoals Tia bij voorbeeld)
Een stopwoordje van Daphne is ook : he Sis toch. Het heeft wel iets familiairs: “he broer wil je mijn tank even volgooien”
DE kleinkinderen van Peter en Daphne noemen hen ook Mah en Pah en hun ouders Mammy en Daddy.
Bij een begroeting wordt ook altijd een hug gegeven. Alleen als je iemand voor d e eerst keer ontmoet en kennismaakt geef een speciale handdruk, 1 x gewoon en dan een keer boven en een keer de hand onder de duim. Beter kan ik het niet uitleggen/

• 11 Juli 2016 - 23:03

Miny:

En zijn dat dan blanke of zwarte afzenders van de schandalige vuilniszakken?

• 13 Juli 2016 - 22:57

Aly Reiding:

Hoi Gerdy.
    Niet te geloven. En dan alle lof voor Peter die dan al weet dat de inhoud schandalig zal zijn.
    Verder doe je toch mooi werk daar met de tieners en de huismoeders. Ik zie het zo voor me.
    Groetjes daar.

• 14 Juli 2016 - 08:42

Marjo:

Hallo Gerdy,
    Schandalig om dit aan iemand mee te durven geven...!
    Succes verder met je werkzaamheden, en denk ook goed aan jezelf hè.
    Groetjes en liefs.