wetenswaardigheden - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu wetenswaardigheden - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

wetenswaardigheden

Door: Gerdy ter Denge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

11 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zondag liet Peter mijn de bagageruimte van zijn auto zien.
Daarin lagen 2 zakken die hij van een blanke mevrouw had gekregen, bedoeld voor die arme kindjes in de township. NOU Peter maakte die zak open omdat hij wel wist wat er ongeveer inzat. Je wil het niet weten, wat een rotzooi, kapotte poppen,her en der puzzelstukjes, stukjes touw , elastiekjes,allerlei kapot speelgoed. Alsof iemand zo de vuilniszak op de kop had gezet. IK vond het haast te erg om naar te kijken. Het idee dat je zoiets doet om , nou ik weet eigenlijk niet waarom. Maar ik vond dit mensonwaardig , om te bedenkend dit goed genoeg is voor de kids uit de township. Daar geef je blijkbaar al je rotzooi aan. Peter vertelde dat er tijden waren dat hun garage goed gevuld was met allemaal zakken met zulke inhoud. Die soms te vies waren om aan te pakken.Met kleren zo smerig en kapot, als of mensen het zo van hun lijf getrokken hadden nadat ze super smerig werk hadden gedaan. En dan hup ineen zak, goed genoeg voor die zwartjes daar in hun hutjes. Dat mensen dit uberhaupt kunnen bedenken zoiets.. Als het goed is staan de foto’s die ik er van maakte op mijn blog
Net als foto’s van het huis waar ik verblijf.

Aanspreken van mensen.
Vooral binnen de zwarte en gekleurde bevolking is het heel gewoon om iemand aan te spreken met: he broer, he sis. Oudere vrouwen zijn al gauw: Mah of Pah, iets jonger ben je een auntie of uncle. En echt oudere vrouwen,gerespecteerd zeker worden Ouma genoemd( zoals Tia bij voorbeeld)
Een stopwoordje van Daphne is ook : he Sis toch. Het heeft wel iets familiairs: “he broer wil je mijn tank even volgooien”
DE kleinkinderen van Peter en Daphne noemen hen ook Mah en Pah en hun ouders Mammy en Daddy.
Bij een begroeting wordt ook altijd een hug gegeven. Alleen als je iemand voor d e eerst keer ontmoet en kennismaakt geef een speciale handdruk, 1 x gewoon en dan een keer boven en een keer de hand onder de duim. Beter kan ik het niet uitleggen/

  • 11 Juli 2016 - 23:03

    Miny:

    En zijn dat dan blanke of zwarte afzenders van de schandalige vuilniszakken?

  • 13 Juli 2016 - 22:57

    Aly Reiding:

    Hoi Gerdy.
    Niet te geloven. En dan alle lof voor Peter die dan al weet dat de inhoud schandalig zal zijn.
    Verder doe je toch mooi werk daar met de tieners en de huismoeders. Ik zie het zo voor me.
    Groetjes daar.

  • 14 Juli 2016 - 08:42

    Marjo:

    Hallo Gerdy,
    Schandalig om dit aan iemand mee te durven geven...!
    Succes verder met je werkzaamheden, en denk ook goed aan jezelf hè.
    Groetjes en liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Port Elizabeth here I come again

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2016

Deel 1 van onze reis samen

14 Augustus 2016

Deel 2van onze reis samen

13 Augustus 2016

Wetenswaardigheden 2

13 Augustus 2016

Meeting teachers Tinkertots en Under the Tree

10 Augustus 2016

Ubomi ubatsu
Gerdy

2018 en vanaf 4 januari ben ik weer en dat al voor de 10de keer te vinden daar waar een stuk van mijn hart ligt in Zuid Afrika en dus ook in Port Elizabeth

Actief sinds 14 Okt. 2010
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 50112

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10de keer naar Zuid Afrika

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10 de keer Zuid Afrika

05 September 2016 - 05 September 2016

1ste meeting op Ubomi

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Zuid-Afrika

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Port Elizabeth here I come again

Landen bezocht: