3de meeting - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu 3de meeting - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

3de meeting

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

11 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Door werkzaamheden aan de website en onwetendheid mijnerzijds is mijn verslag van de 3de meeting verdwenen en is niet meer te achterhalen. Dus ga ik het nog maar eens proberen. Ik kan het echter nog niet plaatsen, want ze zijn bij :waarbenjij.nu weer met de website aan het klungelen.
We zijn begonnen met te vragen hoe het met de spiegel opdracht is gegaan. Helaas waren er die ochtend maar 5 van de 8 meiden. Dus het begon eigenlijk al stroef.Van die 5 hadden er 4 de opdracht gedaan en daarvan er 3het geen probleem hadden gevonden. “Goeie morgen…. Je bent een mooie vrouw, je mag er zijn” Je bent goed” . Maar een zei heel eerlijk dat ze het niet gedaan had omdat ze het raar vond om tegenzichzelf te moeten praten in de spiegel. Daarna heb ik nogmaals uitgelegd wat het effect kan zijn als je deze oefening consequent een tijdje doet
Vertrouwen staat op de flipover dus de volgende oefening gaat over vertrouwen ontwikkelen in jezelf en de ander.:
De deelnemers vormen 2tallen(ik deed dus mee). Een sluit de ogen ,de ander pakt haar bij haar arm of schouder en leidt haar door de ruimte. Ze mogen geen stunts uithalen en er moet stilte zijn. Dat laatste is toch vaak een probleem voor deze meiden, omdatze veel dingen raar vinden,maar ook van pure opwinding maken ze veel lawaai.Na een tijdje wisselen we en bij het nabespreken blijkt dat ze het best spannend vonden zo rondgeleidt te worden. De anderwel te vertrouwen, maar ook weer niet
Dan zelf aanvaarding, evenkort gepraat over,mag je zijn wie je bent , eerlijk zijn t.o. jezelf,ja zeggen en nee bedoelen. Bij dat laatste heb ik aan de hand van fictieve situaties wat verder doorgevraagd. Ze kwamen er daardoor achter datze toch regelmatig ja zeiden en nee bedoelden. Dit was vooral bij mensen die hen dierbaar zijn, Ze niet voor het hoofd willen stoten, aardig willen zijn.. Voor hen dus een eye opener.Dat was een goede intro voor het volgende: een masker maken.
Een masker is een stukje van jezelf maar staat ook voor gevoelens, emoties die je niet wilt laten zien aan anderen. Dus wat verberg jij????//
Dat is toch best moeilijk omdat in een masker te laten zien, maar met behulp van een plaatje en wat tekst lukt het toch aardig. En bij het in
De kring laten zien van hun werkstukjes komen d e emoties er wel uit van verdriet en van boosheid. En ookvoor wie ze deze emoties vaak verbergen . een opmerkelijke was : ik wil de ander daar geen pijn mee doen als ik mijn boosheid toon. Ze houden vaker rekeniing met de ander en vinden dat heel normaal. Vooral in de zin van de ander geen pijn of verdriet doen omdat je veel van de ander houdt. Wel uit gelegd dat dat ook prima is maar datje altijd in de gaten kunt houden hoe het voor jezelf voelt als je je gevoel of emotie niet laat zien.
Ten slotte in het kader van zelf waardering heb ik ze gevraagd een liefdesbrief te schrijven naar zichzelf. Ze hadden niet allemaal een ervaring met zo’n brief, dus heeft N . het uitgelegd.Het is best lastig een brief aan jezelfte schrijven, objectief en toch ophemelend. Bij de ene lukte dat ook wat beter dan bij de ander. Ze deden in ieder geval hun best. Maar ookvoorlezen dat was toch een brug te ver voor ze. Alleen N. wilde dat wel en ze vond het ook nog leuk om te doen. Ze glom helemaal.
Met weer een applaus voor jezelf en een bedankje voor hun inzet en vertrouwen sloot ik deze meeting af

• 11 Juli 2016 - 22:57

Miny:

Wat ben je weer goed bezig vrouw!