Girlsmeting - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu Girlsmeting - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

Girlsmeting

Door: Gerdy ter Denge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

28 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Gisteren de eerste bijeenkomst met de meiden van Thamsanqa en nog 2 meiden uit Motherweļl Bulelwa,yolanda, Nandipha, Nontlantla, Ntombizanele en Vuyokazi kende ik via de vorige keren. Älleen zijn ze nu 4 of 5 jaar ouder en tussen de 18 en 22 jaar. DAN HEBEN WE NOG 2 MEIDEN uit MOTHERWEĹL (township)Xoliswa en Nokuthula. DAAR M AAK 'T HET BIJ ELKAAR 7 MEIDEN.Een paar meidje vlogen me direct om de hals , blij met weer t 's zien en ze vroeg en ook direct wat er äanders de hand was met mij.. DAT is IN HET Engels moeilijk uit te legenn al helemaal äan meidendje die weinig tekstbegrip hebben. . Maar dat is toch redelijk gegaan. Na en hernieuwde kennismaking meteen een kort spel van hoe zie je jezelf als kleur of als dier en leg het kort uit. Ik hadden voor deze informatieve bijeenkomst verschillende soorten en maten maandverband, inlegkruisjes en tampons meegenomen
En uitgestald op tafel achter mij. MAAR eerst heb ik wat regels met ze doorgenomen. Omdat er het over v er trou we nog genoeg heben en zelfaanvaardinģ, zelfwaardering en. De vond ik het wel belangrijk, om een wat af te spreken overond o. A. Geheimhouding, luisteren naar elkaar, elkaar niet uitlachen, niet discussiëren over de gevoelens en mening van ën anderen elkaar laten uitpraten. Ik heb daarbij ook uitgelegd waarom dat belangrijk is. Vervolgens mijn verhalen verteld over het belang van hygiëne tijdens de menstruatie. Over welke producten je wanneer het beste kunt gebruiken en het belang van regelmatig verschonen van de producten. Opmerkelijk was dat slechts een van de meisjes bekend wastafel met tampons endatde rest het maar eng en vies vond..Zo goed en kwaad als dat kon en met behulp van de ene die er met bekend wanneer en 't ook uit kon leggen in Xhosa (hun eigen taal) verteld horen tampon werkt en de diverse maten laten zien. Dat ontlokte wel enige hilariteit bij de grootste formaa't. Waarop IK AANs B.vroeg slaap je met je vriend. ?
NEE dat deed ze niet. Nou maak dat
de kat maar wijs net dan is een formaat groot van tampon maar een kleintje vond ze toen ook wel direcct.
Vul vragen gesteld aande meiden en daar kwam wel af en toe wel schoorvoetend wat uit.. Als laatste heb ik ze een pop laten tekenen die overëenkosten had met hun zelf. Ze moesten er bij zetten: wat gaat er om in je hoofd, wat zit er in je hart, je hoofd, ,wat doe je met je mond, handen en voetenzak kregen ze 15 minuten vorige en daarna mochten ze het Om de beurt in de kring vertellen en uitleggen als er vragen kwamen. Het was mooiste horenden te zien hoe open sommige konden zijn ook na de vragen die ik stelde. Maar je merkt wel duidelijk het verschil tussen de de Thamsanqa Girls end en meidje van Motherweļl die wel ëen vader en moeder hebben en een redelijk stabiel leven hebben gekend tot nu toe en met LIEFDE. Deze meiden waren direct opener en spontaner. ZE HADDEN DUIDELIJK NIKS TE verbergen of waren nergens bang voor.Ik hoop echt dat de komende 3 trainingsdag en er toe bijdragen daad en meidje van Thamsanqa ook wat meer zelfvertrouwen, ën zelfwaardering krijgen. AAN MIJ ZAL HET in t ieder geval niet liggen. Na een korte bevindingsronde met uitleg wat we verder gaan doen hebben we afgesloten met zingen van hun kant met Bulelwa als leidraad zangeres. Prachtige afsluiting, want zingend staat kunnen ze wel ondanks ales wat ze heen meegemaakt blijven ze zingen en dansen. Wat en kracht heben de 's en jonge vrouwen en een overlevingsdrift?

• 29 Juni 2016 - 07:43

Inge Van Rijn:

Lieve Gerdy,
    Wat een indrukwekkend verhaal en wat maak je toch allemaal mee.
    Leuk om te lezen!En zo goed om te lezen wat je daar allemaal doet, zo goed!
    Hoop je te zien in september, fijne tijd daar.
    groetjes Je nicht Inge

• 29 Juni 2016 - 14:27

Tia Wessels:

Gerdy thank you very much for the time spent with the girls. It will mean a lot to them. They told me that they have really enjoyed you and what you taught them
    I appreciate you and what you do. Tank you very much.
    I hope today went well.

See you tomorrow evening,

Tia

• 29 Juni 2016 - 19:14

Aly Reiding:

Weer zo'n mooi verhaal. fijn dat de tieners je zo mooi onthaalden en nu hopen dat de dag wat brengt voor hun en jou.
    Veel liefs