Ik ben geland - Reisverslag uit Powells Point, Verenigde Staten van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu Ik ben geland - Reisverslag uit Powells Point, Verenigde Staten van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

Ik ben geland

Door: Gerdy

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

13 Juni 2016 | Verenigde Staten, Powells Point

Zoals ik beloofd heb zal ik eerst het een enander vertellen van Thamsanqa en het verblijf hier. Dit omdat er een aantal nieuwe volgers van mijn blog zijn bij gekomen.
Ik woon dus nu 3 maanden bij Peter en daphne Morkel in POrt Elizabeth. Ze wonen in wat voorheen alleen een " witte wijk" was maar nu bewoont wordt dor in princie alle rassen en kleuren. Het is hie rbetrekkelijk veilig . Al zijn er wel tralies vooor de ramen en deuren gaan op slot ennhier en daar zie je oook muren om de huizen. Het echtpaar is midden 60 en stelthun huis open vor vrijwillligers en stagiaires. Er kunnnen erzo'n stuk of 10 verblijven. We betalen een relatief klein bedrag aan hen voor een bed, bewassing , verschoning , 5 warme maaltijden(alleen door de week), internet gebruik, je kunt douchen, er is een gezamenlijk huis en eetkamer en je krijgt van hen tips over uitstapjes, soms reglen ze die zelf of gaan mee en peter heeft altijd verhalen over de apartheid en hoe het heir alemaal lis geweest en gegaan de laatste 50 jaar. En hoe ziij alles bellefd hebben. ze zijnerg betrokken bij hun mede mensen en als je het neit in d egaten houd dan wordt je overal mee naar toe genomenwaar de nood erg hoog is. Het zijn sschatten van mensen en vooral dejongeren die hier komen noemen hen hun Afrikaanse mum en dad.
Dan Thamsanqa. Dit betekent geluk en Thamsanqa ais een onderdeel van de FRS, Family Restoration Services. OPgericht door Tia Wesselsdie naa haar pensioen d enood onder kinderen in township Motherwell erg aanhet hart ging. VOoral de kinderen die mishandeld, misbruikt waren die op straat zwierven en van wie sommige gren ouders meer hebben omdat die overleden waren ten gevolge van de Aids.
TIa is gestart me t 4 foster huisjes in de township, waar nu 8-10 kinderen wonen met een huismoeder. Intussen is daar sinds kort een 5 de huisje bij geekomen. Een transit huisje. Voor tiners. Of eigenlijk voor de kids boven d e18.Hier in Zuid Afrika is het zo dat als je een geboortecertifiicaat bezit krijgt de ouder of opvoeder er een soort kinderbijslag(grant) tot het kind 18 jaar is. Daarna moet je dan maar zien hoe je geld binnen krijgt. En ja voor kids die boven de 18 zij gelden
natuurlijk andere regels heb je meer mee te overleggen.
Dus is er nu eeen apart huisje voor de oudere kinderen. Thamsanqa behoorde tot 2010 bij de organisatie Be More , die vrijwilligers stuurde naar diverse projecten in Afrike en inmiddels ook Azie .ZIj hebben om diverse redenen een aantal projecten afgestoten en toen hebben een paar ex vrijwilligers en mensen die Thamsnaqa ook kenden de koppen bijelkaar gestoken en Thamsanqa nl. opgericht. Met de bedoeling dit project financieel te kunnen ondersteunen. En te kijke of we ze ook konden helpen met vrijwilligers en stagiaires. . Dt doen wij nnu zon kleine 5 jaar en met succes
De huisjes zien er redlijk tot goed uit, de kinderen krijgen te eten en hebben kleding en schooluniformen en gaan naar school. Door sponsors is het mogelijk om maandelijks een bedrag over te maken voor de "running costs". Dta is voornamelijk eten en drinken. Verder zijner in de loop der jaren een aantal grotere acties geweest die extra geld opleverden voor schooluniformen en schoolmaterialen en ander educational needs.Er is intussen een grotere creche gekomen dmv leerlingen vanhet Maasland college gesponserd en opgezet. Enfin er is zoveel meer te vertellen. Dat ik liever verwiis naar onze website.www.thamsanqa.nl of naar onze fb pagina.
Daar vind je alle achtergrond informatie over de stichtiing etc.

Intussne zit ik hier voor het raam in het zonnetje . Gelukkig wel . Want het is hier de afgelopen 2 nachten stervens koud geweest. Ik had de eerste nacht een dekbedje oop en 2 dekens, een hemd en een pyamam aan dikke sokkken en een vest met muts en nog had ik het koud. Dus gisteeren eerst maareens een kruik gekocht en een borrel. Dus vannacht ging het al beter en geliukkig is he tnu ook warmer . Het belooft vandaag 24 gr, te worden..
Op dit moment ziijn er 2 vrijwilllisters vanhe tmaaslandcollege en die hebben vanavond hun"farewell party" zoals Daphne dat noemt. Dan worden alle betrokkenen van het verblijf hier uitgenodigd om te komen eten in HUIZE MORKEL (DAphne en Peter Maken daar een nhele happening van) en er worden kadootjes uitgewisseld(vaak kleine herinnneringen) . En er is nog een Duits meisje dat hier via en organisatie uit Duitsland voor 10 maanden verbleef en bij een ander project werkte Ithemba genaamd en zij gaat ook vertrekkeb en dan ben ik een kleine week allleen hier ne dna komen er weer 3 nieuwe vrijwilligtsers bij. Hier laat ik het even bij. Ik ga nog foto's plaatsen enzo.
groetjes allemaal

• 13 Juni 2016 - 14:04

Fre:

Doe onze Duitse vriendin de groeten.
    Vandaag elektrisch dekentje kopen?

• 14 Juni 2016 - 11:08

Aly Reiding:

Hoi Gerdy.
    Weer geland en weer thuiskomen bij Peter en Daphne. De warme ontvangst zal je de kou wel doen vergeten. Hier 2 leuke dagen gehad met ons kraampje voor Thamsanqa.nl. Folders meegenomen door wat enthousiaste jongeren. Goed verkocht en donaties ontvangen. En een stukje in de Meppeler Courant.
    En als jij opgewarmd bent zal je je mooie werk kunnen beginnen. Doe iedereen in PE en Motherwell de
    hartelijke groeten. liefs

• 14 Juni 2016 - 17:06

Saskia:

Ha Gerdy,
    Fijn dat je veilig geland bent. Leuk om je verslag te lezen.
    Het kaartje ernaast doet vermoeden dat je stilletjes richting de VS bent gevlogen!
    Groet, Saskia

• 14 Juni 2016 - 22:58

Irene:

Dag Gerdy,

Ik wens je een hele mooie tijd toe en heel veel succes en vooral plezier met het geven van de workshops en presentaties!

Groet, Irene

• 16 Juni 2016 - 15:24

Anneke Stultiens:

Dag Gerdy,

Heel veel succes, Gerdy, met alles wat je daar gaat ondernemen. Anouk, Puck en Eva zijn dinsdagavond bij ons geweest voor een verdere voorbereiding. Ze zijn super enthousiast en hebben er veel zin in!
    Vanavond eindexamenfeestje van Eva...hopelijk zijn de ander twee ook geslaagd!

Groetjes van Sjaak en Anneke

Tags: .