woensdag, 21 september - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu woensdag, 21 september - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

woensdag, 21 september

Door: GerdyterDenge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

23 September 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

In Nederland was ik al bezig geweest uit te zoeken welke opleidingsmogelijkheden er zijn in PE en toen stuitte ik op het MALIBONGWE opleidingsfonds uit Delft. Dit is een fonds dat zwarte meiden uit de townships de gelegenheid geeft een goede opleiding of studie te volgen. Zij zorgen dan voor de studiekosten, reisgeld e.d. Malibongwe is onstaan iot een conferentie in 1990 met Afrikaanse vrouwen .Dat heette toen ook Malibongwe. Ik heb contact gezoecht met hen(in Delft zitten ze) en een van de leden gaf mij een naam, telfoonnummer en eenemailadres van een vrouw die hier in PE werkt en in Uitenhage9bijPE) woont. Vanmorgen heb ik haar gebeld en vanmiddag kwam ze na haar werk naar Willetstreet(Peter en Daphne`s huis).
Ze heet Sooreya en werkt als administrateur in het Livingstone-ziekenhuis.Getrouwd, dochtertje van 5 jaar en zorgt ook nog voor 2 gehandicapte broers. Ze heeft onder soms moeilijke omstandigheden haar studie gedaan en is heel blij at ze nu zo`n goede baan heeft. Als ze van Malibongwe geen ondersteuning had gekregen was dat niet gelukt. Haar moedr kon dat destijds niet betalen. Het is heel inspirerend om haar te horen praten en ik hoop, en daaar om wilde ik haar ontmoeten, dat ze de meiden van Thamsanqa ook kan motiveren en inspireren hun best te doen op school en verder te leren. Voordat ze je ondersteunen moet je formulieren met scholrapporten opsturen en een eigen motivatie enlevensbeschrijving opsturen. Het fonds wil wel weten of iemand werkelijk gemotiveerd is en potenties heeft. Maar is dat eenmaal duidelijk dan gaan ze er ook helemaal voor en komen af en toe de meiden bezoeken en een van hen was zelfs op de trouwerij van Sooreya.
Ik heb met haar afgesproken dat ze de 2 donderdagen na haar werk komt . Dan heb ik de groep meiden in 2 keer hier in Willetstreet in een huiselijke omgeving en hoop dat dat zo in goede aarde valt. Iedereen moet uiteraard hier blijven eten volgens Peter.
Vervolgens ga ik volgende week met Simphiwe naar het winkelcentrum in Motherwell om te praten met winkeliers of ze bereid zijn enkele meiden een dag te laten meedraaien, zodat er misschien een weekendbaantje voor ze inzit. en misscj=hien ook voor sommige jongens van Nombasa, waarvan er al een eenhalf jaar thuis zit.

  • 23 September 2011 - 17:33

    Anneke Stultiens:

    Ha Gerdy,

    Nou Gerdy, op je vorige weblog zat je er zo verkleumd bij.....nu moet je het wel weer warm hebben na al je harde werken, wat goed zeg waar je nu weer mee bezig bent!
    Als dit balletje eenmaal aan het rollen is dan rolt het vanzelf verder!
    Complimenten hoor en ik wens jullie een paar hele vruchtbare bijeenkomsten!

    Een mooi weekend en de hartelijke groeten van Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerdy

2018 en vanaf 4 januari ben ik weer en dat al voor de 10de keer te vinden daar waar een stuk van mijn hart ligt in Zuid Afrika en dus ook in Port Elizabeth

Actief sinds 14 Okt. 2010
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 50362

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10de keer naar Zuid Afrika

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10 de keer Zuid Afrika

05 September 2016 - 05 September 2016

1ste meeting op Ubomi

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Zuid-Afrika

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Port Elizabeth here I come again

Landen bezocht: