Mijn 10 de keer in Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu Mijn 10 de keer in Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

Mijn 10 de keer in Zuid Afrika

Door: Gerdy

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

09 Januari 2018 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

[Titel]En weer zit ik in Zuid Afrika. Voor 6 weken dit keer. Het is even afwachten wat ik ga doen. Wat in ieder geval zeker is is dat ik de tienermeiden individueel ga coachen. Niet allemaal maar een päar van hen hebben toch wel wat meer ondersteuning nodig dan de gemiddelde tiener .
En ik ga Tja en LOUISE helpen met een training voor de huismoeders met als thema :FAMILY AND BELONGING.
En voor UBOMI is het ook nog even afwachten, omdat Mark Lawler (de directeur van het community center pas op 9 januari weer begint en het centrum zelf pas op 15 januari haar deuren weer opent. Hij heeft wel een idee wat ik zou kunnen gaan doen maar hij wil het eerst nog met zijn staf overleggen. Intussen heb ik met Daphne Morkel( Waar ik bij in huis woon) en haar zuster Ruth afgesproken dat ik de dinsdagen gebruik om met hen naar Kleinskool te gaan om samen te werken aan een soort ruilbeurs de daar iedere dinsdag plaats vind.
Sinds ongeveer 1 jaar heeft de familie Kleinsmidt hun door hun vader gestart project over gedragen aan de kerk. En dus gaan er dingen anders.
Eerder was het zo dat er een soort kerkdienst plaatsvond en de mensen daarna in een rij langs de diverse etenswaren liepen en dan het een en ander meekregen. Men is daarvan afgestapt omdar men ervan uitgat dat mensen die geen werk of ook anderszins het hebben,moeten er wel wat voordoen. DUS VERZAMELEN ZE VAN ALLES. Ofbrengen gebruikte spullen in. Dat wordt dan gewogen en bij een bepaald gewicht krijgen ze punten en bij inlevering van een zeker aantal punten kan men dan wat kopen. Op deze manier kunnen , ze kleding schoolspullen of eten inslaan.En er vind dan op zondag een kerkdienst plaats.
Dit weekend heb ik verder gebruikt om uit te rusten van alle vermoeienissen rondom onze verhuizing en om letterlijk en figuurlijk te acclimatiseren. Want het is erg warm hier in Port Elizabeth en überhaupt in Zuid Afrika, waar het nu hoog zomer is. Vanmiddag weder een soort dameskransje tezamen met de 3 gezusters Kleindmidt.En daar kwam ik er achter dat ik met de jongste zuster Ruth het prima kan vinden temeer we dezelfde belangstelling hebben ( werken met jonge tienermeiden en vrouwen)En dat zij dat heel graag zou willen gaan doen(ook counselen)Ik heb direct de koe bij de horens gevat en zag daarbij de mogelijkheid dat zij mijn werk wat ik jaarlijks doe,zou kunnen voorzetten We zijn beiden erg enthousiast over het idee. Bovendien zingt zij ook graag Dus dat is dubbel zo leuk

Vv: N

  • 09 Januari 2018 - 20:46

    Miny Sportel:

    Goed bezig vrouwen.
    En je opvolging regelen.
    Dat is vooruitzien.
    Hou je hoofd koel en je hart warm.
    Hou rust - en rijtijden goed in de gaten dan kom je verder.
    liefs Miny

  • 09 Januari 2018 - 21:11

    Aafke :

    Lieve Ger,
    Mooie ontwikkelingen. Fijn dat het er op lijkt dat jouw fantastische werk met de tienermeiden voortgezet wordt als jij weer in Nederland bent. Geniet en veel succes. Dikke tût Aafke

  • 09 Januari 2018 - 23:43

    Annerieke:

    Hoi mam,
    Een goed plan is geboren! Op jaarlijkse basis ook! Goed zeg!
    Wat ik me afvraag is, wat ruilen de mensen zoal?
    Aik kan me voorstellen als ze behoeften hebben dat ze ook weinig te ruilen hebben
    Fijn dat er goede vibes zijn
    Ga en doe je ding
    Want dat kan jij t beste
    Hou van je!

  • 10 Januari 2018 - 07:48

    Inge Van Rijn:

    Klinkt alweer goed daar, fijne tijd en goed werk!
    liefs Inge

  • 10 Januari 2018 - 08:52

    Michel:

    Succes zus, je gaat weer hoop nuttig werk doen! Zorg goed voor jezelf daarbij en kom heel wierum!

    grootnisse oet Twente

  • 10 Januari 2018 - 10:30

    Koos Meijer:

    Lekker relaxt beginnen daar. Dat is ook wel goed naar zo’n enerverend voortraject.
    Geniet en succes met je plannen. HattemseLoo 12
    Koos

  • 10 Januari 2018 - 10:35

    Gonny Smit:

    Hoi Gerdy

    Alweer de 10e keer in Zuid Afrika
    Je bent alweer goed bezig lees ik !! Mooi werk doe je !!En zal je ook heel veel voldoening geven denk ik !!Leuk om te lezen wat je plannen zijn deze 6 weken zijn ..........en een kleine indruk te krijgen wat daar zoal gebeurd .........
    Wens je een heel mooie tijd !!
    Lieve Groetjes Gonny Smit

  • 10 Januari 2018 - 14:24

    Susanne:

    Leuk verhaal zeg! En al meteen gekeken waar je hulp kan bieden. Goed begin!! Give my love to Peter and Daphne. And im looking forward to the next story.

    Liefs xxx

  • 10 Januari 2018 - 15:27

    Alie:

    Hoy Gerdy,

    fijn van je te horen, al met al was het toch behoorlijk vermoeiend, verhuizen, flinke vliegreis en dan in een warm zomers klimaat te landen. Je bent al weer druk aan het contacten leggen. Neem vooral niet teveel hooi op de vork en probeer met volle teugen te genieten van Zuid Afrika, je vrienden en geadopteerde familie.

    Lieve groet Alie.

  • 10 Januari 2018 - 21:46

    Aly Reiding:

    Hoi Gerdy,
    Fijn om te horen dat je weer goed op je PE basis bent beland. Goed acclimatiseren en uitgerust aan het werk. Goed naar je lijf luisteren en voldoende rust nemen.
    Mooi dat je je plekje weer gevonden hebt en nieuwe vriendschappen sluit die voor de toekomst belangrijk zijn. Goede plannen gemaakt voor deze weken.
    Groetjes aan iedereen.
    Dikke kas en knuffel. Aly

  • 12 Januari 2018 - 23:16

    Hattemse Loo 5: Ineke En Bert:

    Buuf: stukken van je gelezen!
    Knap wat je deed en doet!
    Regeren is vooruitzien : dus n opvolger met wie je klikt, vroegtijdig inwerken.
    Fre ?
    Was hier gisteren actief als “houthakker “!
    Hij heeft heel eventjes, toen ik even naar hem toeging (om m van t werk te houden), de “prikklok” kort stilgezet.
    Geniet ook van de heerlijke temperatuur daar.
    Groeten
    Ineke en Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

1ste meeting op Ubomi

Het begin thema van deze meeting was: vertrouwen en zelfvertrouwen.
We starten natuurlijk eerst met kennismaken op 3 manieren : eerst een rondje namen, dan en rondje naam en ejvoeglijk naamwoord erbij dat een eigen persöonskenmerk aangeeft. Bv goedgeefse Gerdy ,bange Boniswa.
Als laatste rondje, de voorgaande 2 met een passende mimiek, houding , stemgeluid erbij.
De 1ste rond de gaat nog wel aardig maar daarna komt beperkte Engelse taal en gene om de hoek kijken.Gelukkig is daar Mahbele. De jonerenbegeleider die ooit zelf als kansarme jongere op Ubomi begonnen is. Hij vertaalt, legt uit in het Xhosa.Dat vind ik erg prettig, want zo’n 1ste keer met een groep die ik niet ken huntaal niet spreek is het erg wennen en bovendien toch ook wel spannend voor beide partijen. BiJ de jongeren uit zich dat in een hoop gegiechel en geschuifel met hun stoel.Ook de ruimte waar we zitten is niet ideaal. HET is een klien studielokaal. Mahbele had dit al snel in de gaten en terwijl ik nog bezig ben met dë kennismanking heeft hijde grote ruimte in orde gemaakt.en verhuizen we naar die ruimte. Dat is zeker fijn voor de volgende oefening: Follow Blind Een van de jongeren doet zijn/haar ogen dicht en de ander leidt hem/haar door de ruimte. .
DezE oefening heeft als doel; vertrouwen te ontwikkelen in zichzelf en de ander.
Ik merk dan toch dat dit voor hen een moeilijke opdracht is.zZe moeten elkaar aanrekenen de ander te vertrouwen op deze manier dat is zeker ni’t gewoon in de Xhosa cultuur. Toch doen ze wel hun best. En gaande weg onstaat er wat ontspanning.
Voor de volgend oefeninf gaan we nog een stapje verder.;Vallen en NIET vallen.Met het zelfde doel als de vorige :BERtRouwEN ontwikkelen.
Waarbij ik wel een waarschuwing meegeef; dont be a dare devil ze d.oen dit in groepjes van 3. Degene die tussen de anderen staan en laat zich voorover of achterover vallen WanneER een van de “vallers verkrampt moeten ze de afstand verkleinen, tot het vertrouwen hersteld is. Ik doe even voor om te laten zien wat de bedoeling is, hoe ze kunnen staan , opvangen en mee bewegen.
Ze zijn na even wat gegiebel best serieus bezig.Degene met de grootste mond hebben de meeste moeite met loslaten en vertrouwen hebben in….
Gaandeweg ontstaat er ook ontspanning in de groep. En voor de laatste opdracht gaanze heel serieus aan de slag. Ze moeten hun hand omtrekken en het volgend er Inschrijven..:
Pink- waar wil je nog in groeien, wat heb je nog te leren
Ringvinger-waar ben je trouw aan
Middelvinger-dingen die je haat en niet meer wil doen
Wijsvinger-waAr moet je op Letten
Duim- waar ben je goed in
Denken goed na over jezelf voor je gaat scHrIJveN. Gebruik geen hekel zinnen alleen wat steekwoorden.
Al deze opdrachten zijn bedoeld om de jongere zelf te laten nadenken over hoe het met hem/haar zit.
En ze krijgen ook nog een paar vragen mee naar huis.
**wat is volgens jou de betekenis van je leven
**wat maakt je blij
**wAt maakt een dag tot een goede dag voor jou.
Onder aanvoering van Mahbele sluiten we af met een lied.HeT was en goeie meeting met uiteindelijk toch een stukje vertrouwen eN ontspanning. Ben ook erg benieuwd naar de volgende week en ik heb er wel zin i. ik

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2018

Mijn 10 de keer in Zuid Afrika

08 September 2016

2de youthclub

05 September 2016

1ste youthclub Ubomi
Gerdy

2018 en vanaf 4 januari ben ik weer en dat al voor de 10de keer te vinden daar waar een stuk van mijn hart ligt in Zuid Afrika en dus ook in Port Elizabeth

Actief sinds 14 Okt. 2010
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 50137

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10de keer naar Zuid Afrika

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10 de keer Zuid Afrika

05 September 2016 - 05 September 2016

1ste meeting op Ubomi

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Zuid-Afrika

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Port Elizabeth here I come again

Landen bezocht: