meeting met de huismoeders - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu meeting met de huismoeders - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

meeting met de huismoeders

Door: Gerdy ter Denge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

09 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Met Tia Wessels vanThamsanqa Port Elizabeth(PE) afgesproken dat ik met de huismoeders van Thamsanqa(5 in totaal) een meeting heb . Met als thema tieners, hun gedrag en wat kan ik ermee.
Thuis heb ik al het een en ander voorbereid, (zelfs in het Engels een presentatie gehouden bij mijn logopediste) en kom met de thema’s tot 2 bijeenkomsten. De eerste was afgelopen donderdag. Een paar van de huismoeders kende ik al zoals Cynthia, Ellen en Lulama. Maar de andere 2 Nomathemba enSiphokazi(van he t jongenshuis en van het Transithuis ken ik nog niet . Dus na de koffie begin ik maar eens met soort van kennismaking.
Ik begin met te zeggen wat ik in Siphokazi(jongenshuis)zie ,denk dat zij doet .
Daarna doet zij hetzelfde bij een ander en zo het groepje rond. De bedoeling is dat : effe iets verder kijken dan onze neus lang is en dat er gefocused wordt. Ze vinden dat leuk op te doen en doe ook erg hun best er wat van te maken .Ik heb wel direct een soort van klik met ze. Misschien heeft het met de leeftijd temaken. Met mezelf meegerekend kom ik op 3 boven de 60 en 3 boven de 40 jaar. Maar wat zeker scheelt isdat het bijna stuk voorstuk mondige vrouwen ziijn, die vragen hebben en dingen willen vertellen. Ook als ze dingen niet snappen er ook naar vragen. Ook heb ik wat van mezelf verteld . Over de pubertijd van mijn kids en hoe ik dat heb ervaren en er mee om ben gegaan. Dan zij we aan de hand van korte onderwerpen aan de gang gegaan en heb ik ze gezegd dat ze na ieder stukje vragen kunnen stellen, opmerkingen kunnen plaatsen of zelf iets willen vertellen. De onderwerpen waren:
-tieners zijn ook nog kinderen
-ze kunnen niet overzien wat ze doen
-verantwoordelijkheid
-veiligheid en waardering
-regels en grenzen
-aantrekken en afstoten
- tieners en de waarheid
-tieners en hun humeur
-pubertijd een tijd van verandering
-pubergedrag wat is normaal en wat niet
Er werd best veel verteld en gevraagd; zo van hoe kun je dat het beste aanpakken en als er dit en dat gebeurt wat kan ik dan doen? NOU ben ik geen expert, heb alleen mijn eigen ervaring, mijn scholing en mijn gezonde verstand. Een van d e conclusies was ; niet oordelen over hun gedrag, in contact blijven en blijven communiceren en liefde geven en knuffelen
Aan het einde van de meeting heb ik hen gevraagd welke kleur zei deze dag zouden willen geven,gezien hoe ze er nu bij zitten, wat hun gevoel op dit moment is. En met die kleur mogen ze een tekening maken.Nadat ik had uit gelegd wat voor welke kleur staat gingen ze aan de gang.Heel enthousiast ook. Na een 15 minuten lieten ze de tekening aan elkaar zien en vertelden ze er over.Daarna heb ik er nog wat uitleg over gegeven, over de keuze van de kleur en de tekening zelf.
Tenslotte wilde Siphokazi nog wat zingen en eindigen met een gebed.So be it.
Heb met hen afgesproken dat als ze ook met gebed willen beginnen dat voor mij oke is, maar ik ben het niet gewend te doen dus voor hen is het oke.


  • 10 Juli 2016 - 13:53

    Anneke Stultiens:

    Ha Gerdy,

    Klinkt als een zinvolle dag Gerdy! Mooi om te lezen!
    Nog veel plezier met alles wat je doet,

    Groetjes van Sjaak en Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Port Elizabeth here I come again

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2016

Deel 1 van onze reis samen

14 Augustus 2016

Deel 2van onze reis samen

13 Augustus 2016

Wetenswaardigheden 2

13 Augustus 2016

Meeting teachers Tinkertots en Under the Tree

10 Augustus 2016

Ubomi ubatsu
Gerdy

2018 en vanaf 4 januari ben ik weer en dat al voor de 10de keer te vinden daar waar een stuk van mijn hart ligt in Zuid Afrika en dus ook in Port Elizabeth

Actief sinds 14 Okt. 2010
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 50092

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10de keer naar Zuid Afrika

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10 de keer Zuid Afrika

05 September 2016 - 05 September 2016

1ste meeting op Ubomi

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Zuid-Afrika

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Port Elizabeth here I come again

Landen bezocht: