wat zien ik - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu wat zien ik - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

wat zien ik

Door: Gerdy

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

17 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Gisterenmiddag opstap met Petr endaphne, Yorick en Winanda.
WE rijden en rijden en stoppen wwn de rand vaneen soort straat, Vol gaten en vuilnis. We stappen ut. Moet oppassen dta ik niet struikel.LOpen de straat over , ergens tussend e soorten met huizen staat een sschuurtje. In 2en gedeeld. IN het ene gedeelte wonen w.s. een paar jongens. Inhet andere daar wooont Ancona(voormalig pupil vanThamsanqa)23 jaaar tesamen met 2 andere meisjes.We stuikelen over vuilnis, gaten inn de toegang en duwenen toegang open dat een deur lbijjjkt te zijn, verrot en kan haast niet dicht.
De ruiimte beslaaat ongeveeer 5 vierkamte meter. erstaat 1,5 bedin een plank op poten dat als tafel dient en waar een paar pannen op staan enwat plastic bakken den 3 borden met wat bestek. Ineenplastic bak zit water dat ze gebruikt om zich een beetje te wassen enom te koken. Oon der soort tafel staat een grote plastic ton met deksel daar bewaart ze wat meer en rijst in. Er staatt een oude fauiteui in de rumtet en een oude kast voor de kleren. Op een soort plank boven het bed staan wat toiletartikelen. D e ene muur is bedekt tmet karton en en wat folie. Het dak is van golfplaten sluit niet de muren, dewind heeft er vrij spel. De regen komt er door heen. En daar zit Ancona dan,geen baan, geen geld. Moeder van 2 kinderen van wie ze alleen de jongste van bijna 2 jaar nu alleen nog maar afentoe een dagje per weekend bij de pleegouders mag zien omdat ze het kind niet meer meekrijgt naar haar erbarmelijke behuizing..Ze krijgt af entoe van LOuise wat groceries. Sos wat geld. Maar omdat er in dit land geen of weinig beoroepsopleidingen zijn en je op zijn minst grade 12(eind middelbare school) moet hebben om zelfs maar vakkenvuller te worden. Kun je je voorstellen dat het moeilijk is een baan te vinden.laat staan een fatsoenlijke
kamer of huis. Het is mensonterend om zo te moeten wonen en leven. En Ancona bljft er netjesuit zien envoorzichtig wat glimlachen omdta ze blij isme weer te zien.Maarhaar ogen staan zo in triest. Maandag gaat z e weer sollliciteren bij koffie shop(waar jeallerlei soortenn koffiekunt drinken. ) En Peter is bezig dat ze mag werken via de kerk.Maar ze heeft geen telefoon. Dus ze kan niet bellenof gebeld worden. Dus Peter heeft een Mobielvoor haar en ik heb 100 random eenn andere sim kaart er in tedoen. . Wanneer ze maar eenmaal werk heeft en vast iinkomen dankunnen we meervooor haar doen en dan maken we ook een plan. Omhaar eventueel bjj de huur te ondersteunen. en zo..
Dit is een van de schrijnenende verhalen die ik even kwijt wilde. Ik hoop morgen foto'ste hebben.Met toestemming vanAncona uiteraard. Want het voeld ewel heel even als aapjes kijken. Maar Ancona ziet dat w.s. . niet zo omdat ik haar oook al jaren ken

• 18 Juni 2016 - 01:22

Fre:

Kan ik iets meenemen waar ze iets aan heeft.

• 20 Juni 2016 - 17:28

Mieke Van Loenen:

Beste Gerdy,
    Fantastisch wat je daar doet en meemaakt. Het is zo belangrijk dat er ook vrijwillgers zijn om mee te werken aan de projecten. Je zicht op het leven zal veranderen wat je nu mee maakt en waarom het zo belangrijk is om dit mooie project te steunen.
    Doe de hartelijke groeten aan Peter en Daphne en Tina ook natuurlijk, namens de zus van Thijmen. Ik volg alles op de voet en vind het geweldig wat er in de loop van de jaren al is gemaakt voor de kinderen.
    Alle respect ook voor iedereen!

Groetjes,

Mieke van Loenen

• 29 Juni 2016 - 18:04

Aly Reiding:

Hoi Gerdy.

Even de tijd genomen om je verslagen te lezen. Wat een schrik om je verhaal over Ancona te lezen. Even zo goed ook moeilijk voor jou om dit te zien. Samen met Mariem nog een keer gelezen. Als we iets kunnen doen horen we het graag.

Liefs Aly