vrijdag, 7 oktober - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu vrijdag, 7 oktober - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

vrijdag, 7 oktober

Door: GerdyterDenge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

08 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Om 7 uur opgestaan. Aly en ik gaan vandaag met Willemieke, Sigrid, Lonneke en Sanne mee naar Ithemba. Ik wil even kijken wie van de kinderen die ik ken er nog zijn en hoe het met ze gaat.We gaan met zijn allen in mijn kleine auto. Peter schudt zijn hoofd als hij ons ziet. Maar het is eindelijk mooi weer en we hebben lol.Bij Ithemba aangekomen zijn er direct hugs van Maureen(manager),Andile(assistent )en Zolli(kokkin) en een Xhosa-groet van Fezie, Boniswa(Facilatators).Later praat ik met de andere Juf , Silvia ook een voormalig Duitse vrijwilligster die is gebleven. En ik vergeet haast de assistentes(oud leerlingen van Ithemba)Iedereen vindt het leuk me weer te zien en sommige speciaal, zoals Sergio die ik destijds speciaal begeleid heb,Jozef(wat is hij gegeroeid in 8 maanden), Carl, Chemeez, Bekithemba en Anastacia.
Sergio zat al in de klas toen ik kwam en als hij me ziet begint ie meteen enthousiast te zwaaien. Leuk hem zo vrolijk en een stuk opener te zien(ondanks ongewijzigde thuissituatie)
Jammer dat Shadeh er niet is, maar het is vakantie, dan komen niet alle kids en de bus is weer eens stuk en dan kunnen ze niet allemaal opgehaald worden.
Maar de grootste verrassing is toch wel Samkelo. Hij is zo vrolijk, maar het mooiste is………hij loopt. Hij trekt zichzelf op uit de rolstoel en loopt zelf de houten trap op van het speeltoestel. Hij loopt zelf over de wiebelbrug en zet zichzelf voor de glijbaan. Het enige dat Willemieke doet is hem omhoog wippen en dan glijdt hij naar beneden, alwaar hij opgevangen wordt .En men ondersteunt hem naar zijn rolstoel. Hij wil direct nog een keer. Zeg hem dat ik super trots op hem ben, hem een kanjer vind en maak er foto`s van die ik probeer bij Marco( zijn speciale vrijwilliger van 2008) te krijgen.
Dan is er een erg gezellig samen zijn in de vrijwilligerskamer. Er worden nagels gelakt, jembe`s bespeeld en gedanst. Gewldig leuk dat samen bezig zijn van de kinderen.
Dan is er het ochtend ritueel, van zingen, begroeten en bidden. Ze staan daarvoor in rijen opgesteld en omdat het vrijdag is heeft bijna iedereen zijn eigen kleren aan ipv een uniform. Alles is als vanouds, ik mis alleen Pumlani(zit op school nu)als vaste aangever van de tekst:Every were we go, People want to know,who we are, so we tell them, we are Ithemba. Iedere zin werd geroepen door hem en door de anderen herhaald. Nu vraagt Silvia een aantal kids voor , met als laatste Sergio omdat hij Ithemba gaat verlaten (wordt in december 18 jaar)
Daarna delen we de mandarijnen en koekjes uit die ik gekocht heb voor de kinderen. Zolly is voor de brunch vetkoek aan het maken(soort oliebol) Ze krijgen er champignonssaus bij(van donatie).Van de vele gedoneerde champignons(over datum dus) willen de andere vrijwilligsters soep maken en invriezen en/of verkopen.
Ik geniet ervan weer even terug te zijn op Ithemba en ook Aly vindt het een hele ervaring.De kinderen zijn blij ons te zien,knuffelen, hangen om ons heen, willen op de foto en spelen lekker. En dat alles omdat ze gestimuleerd worden door de vrijwilligers. Alles proberen en blijven stimuleren. Dan blijkt dat er veel meer mogelijk is dan gedacht wordt(zie Samkelo). Dat is de grote meerwaarde van het feit dat er vrijwilligsters zijn. Daarom is het zo vreselijk dat Be More stopt met de projecten in PE. Wie gaat deze kinderen in de toekomst helpen, knuffelen, stimuleren en leren??????
Tegen 11 uur gaan wij weg, ze hebben zowiezo een korte dag vandaag. Wij gaan thuis eerst koffie drinken en reserveren voor een game drive in Addo Elephant morgenvroeg om 9 uur. Daarna probeer ik wat bij te tanken, slaap al een week erg slecht.
Daphne heeft vanavond een avondwake van vriendin Lorna, dus ik organiseer dat wij het koken doen. Heel gezellig met z`n 5- en in de keuken. Guus Meeuwis aan en maar zingen en swingen. Peter staat vanuit zijn eigen keuken het spul aan te kijken(hij bakt de vis) .2 Meiden halen dessert bij de Spar. Het is een dolle boel de hele avond . De 6 meiden gaan uit, er is een hoop gebgiebel,gezing, kleidng passne en uitwisselen en gedoe in huis. Roering alom, heel leuk.Ze vragen nog of we mee gaan, maar wij moeten er morgen om 6 uur uit voor ons bezoek aan Addo, en omdat ze pas tegen 10nen weggan lijkt dat niet zo`n goed plan. Maar we genieten zo ook van ze .
P{eter is zich aan het voorbereiden op de dag van morgen, de uitvaartdienst. Hij poetst schoenen, srtijkt overhemden en bedient de wasmaschine. Want er moet voor morge nog wat schoon en droog.Aly hangt z`n was later op en ik zet de kippensoep op die Peter zo graag lust.



  • 09 Oktober 2011 - 13:15

    Jeanne Van Kuppeveld:

    Ha Gerdy,
    GEWELDIG om de kids van Ithemba op de foto's te zien,wat zijn ze GROOT geworden.
    FIJN te lezen dat ook jullie ze flink verwend hebben.
    Wat GOED van Samkelo,op die brug.
    Geniet van je laatste dagen,en succes natuurlijk.
    Groetjes,en dikke knuffels voor allen daar. Toon en Jeanne.

  • 09 Oktober 2011 - 16:06

    Anneke Stultiens:

    Hoi Gerdy,

    Bedankt weer voor je verhaal.
    Mooie foto's!! Nog maar een paar dagen Gerdy, nog ff genieten!

    Hartelijke groeten van Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerdy

2018 en vanaf 4 januari ben ik weer en dat al voor de 10de keer te vinden daar waar een stuk van mijn hart ligt in Zuid Afrika en dus ook in Port Elizabeth

Actief sinds 14 Okt. 2010
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 50081

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10de keer naar Zuid Afrika

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10 de keer Zuid Afrika

05 September 2016 - 05 September 2016

1ste meeting op Ubomi

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Zuid-Afrika

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Port Elizabeth here I come again

Landen bezocht: