22.september--boodschappendag - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu 22.september--boodschappendag - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

22.september--boodschappendag

Door: GerdyterDenge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

23 September 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

OMdat Louise niet had begrepen dat ik Simphiwe weer zou helpen met de boodschappen ,werd er gisterenavond tegen 22.00 uur nog een boodschappenbriefje en geld aan de deur gebracht. Er was geen check met de huismoeders geweest , dus ik hoop maar dat we niet te weinig of teveel kopen.
Heb met Simphiwe bij het kantoor afgesproken en daar blijkt D. al te zijn, een hulp soc. werkster. Zij is sinds een paar maanden gedetacheerd bij Family Restoration Serv
ices ,maar haar 3 kinderen zijn bij haar moeder in Port Alfred. In het weekend zoekt ze ze op en door de week huurt ze een kamertje bij mensen in township Motherwell.
Goed S. is op tijd en we vertekken voor onze missie. Het gaat dit keer zelfs nog vlotter dan vorige week en natuurlijk stop ik er weer wat lekkers bij voor de kinderen. Het inpakken in mijn autootje gaat heel schematisch en de hulp van de Spar die buiten helpt met het inpakken weet ook aardig van de hoed en de rand. Ze pakken alle spullen per huisje in. Zodat het rondbrengen geen problemen geeft. De oudere man die ons helpt blijkt Nederlandse ouders te hebben gehad en vindt het leuk om mij te horen praten.
Je ziet het veel bij winkelcentra dat er hulpen(weliswaar vaak zwarte mensen) zijn die bij de kassa je spullen in plastic tassen pakken ,anderen die weer met je meelopen naar de auto en de boodschappen in de auto pakken(ze mogen geen fooi aannemen staat op hun schort) en dan zijn er nog hulpen die je helpen met veilig uitrijden van de parkeerplaats. Zowie zo vind je vaak bij parkeerplaatsen in de stad mensen die op je auto willen passen. Je geeft ze een soort toestemming en achteraf geef je ze wat geld. Er is heel veel armoe en alle beetjes helpen. Ook op kruispunten, bij verkeerslichten staan vaak mensen allerlei spullen(vaak onzin dingen)te verkopen of soms te bedelen.
Maar goed met alle hulp erbij rijden we tegn half 12 weer terug naar Motherwell om de boodschappen rond te brengen. Dat gaat niet helemaal van een leien dakje ,omdat een paar huismoeders er niet zijn. Gelukkig kan ik ze ophalen bij de playskool,alleen wel met 5 kids in de eachterbak erbij, die overal aanzitten(mijn haar ,oorbellen moeten het ook ontzien). Het is maar goed dat het een kort stukje is, want ik vind het levensgevaarlijk zo te rijden.