17 september - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu 17 september - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

17 september

Door: GerdyterDenge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

17 September 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Thamsanqa ,dat 4 fosterhomes in township Motherwell heeft, valt onder een grotere organisatie die opgezet is door Tia Wessels,eeen social werkster die dit na haar pensioen is gestart. Deze organsatie;Family Restoration Services omvat behalve Thamsanqa ook nog het soocerteam, de playskool,asibavikele vrijwilligers(home.based care0 en sociaal werk in de township en de shacks. In het bestuur zitten een paar blanke en een paar zwartemensen (heel bewust w.s.)Verder werken er een social werkster Sarah, haar helpster Delsie, een boekhouder Ryan, dochter louise, kleindochter Larissa voor de playskool en Tia zelf. Ze hebben een kantoor,keukentje en trainingsruimte in een oud politiepand langs de weg naar Motherwell.
Zo even wat achtergronginformatie. Ik realiseerde me doordat ik hier al een aantal keren ben geweest, alles zo vanzelfsprekend voor me is, datik ook zo schrijf en dus vergeet dat een aantal van jullie totaal niet snappen waar ik het over heb.
Vandaar dus. Mochten er toch nog onduidelijkheden, vragen zijn dan lees ik die graag.

Vandaag bezig geweest met de voorbereidingen voor volgende week maandag en dinsdag. Dan ga ik trainigen geven over zelfbewustzijn aan de Asibavikele vrijwilligers,
Voorbereiden houdt in;alles bij elkaar zoeken wat ik in Nederland al heb uitgezocht, Engels praatje erbij en natuurlijk er moet ook gegeten worden. Dus boodschappen halen in de vorm van; brood,polonie,kaas en drinken.
De asibavikele(Eye for You) is een groep vrijwillisters die in een de township een signalerende functie hebben wat betreft het opsporen van kinderenin noodsituaties.. Tia heeft mij gevraagd die een korte rtaining te geven (In 2 groepen) en ze een workshop spreekvaardigheid tegeven. Ze moeten nml. ook voorlichting gevenann onde andere scholen over aids/hiv en willen dit eigenlijk niet omdat ze het moeilijk vinden. Dus werk aan de winkel.
Maar goed alles heb ik nu rond en . Heb lekker buiten in de zon in alle rust alleen kunnen werkenenben nu klaar. Morgenochtend ga ik sporten en dan gaan we als het mooi weer is naar Summerstrand(de beach) voor een wandeling en een kijkje bij de vele kraampjes die langs de boulevard opgesteld zijn.

• 17 September 2011 - 19:30

Daphne:

Hi Gerdy. The weather for tomorrow in PE is 14 degrees minimum and 21 degrees maximum, with 30% chance of showers. But hopefully (for your purposes) the expected 51kph wind will move the rain clouds away from the beachfront! Welterusten, en dank u wel vir die heerlike aandete. Lots of love - see you tomorrow!

• 17 September 2011 - 21:08

Tia Wessels:

Gerdy I cannot find my Dutch tongue so late on a Saturday night . You have done a wonderful job with the meiden. I am sure it is making a big difference in their lives. A week ago when I gave this same group a lesson on fractions I told them that you are coming and they were so exited. So I am so glad that they had such a lovely rereational but also educational time with you. Louise regulaly has individual sessions with the girls but these group activities bring about change and teach them resllience and self-assertiveness. They have come such a long way from where we found them - on the street, neglected, hungry and abandoned. I commend you for this.

• 18 September 2011 - 10:01

Anneke Stultiens:

Hoi Gerdy,

Mooie woorden voor jou van Tia Gerdy!
    Wat jammer dat je niet een heel jaar kunt blijven, zou niet verkeerd zijn om elke week met deze meiden aan het werk te gaan.
    Is wellicht ook een optie voor toekomstige vrijwilligers?
    Misschien zelfs voor vrijwilligers of stagiaires vanuit PE en omstreken??
    Kun je ook wat foto's nemen van de verbouwde trainingsruimte? ( voor de sponsor hiervan ).
    Veel succes maar weer en hartelijke groeten vanuit Nederland,

Anneke

• 18 September 2011 - 12:01

Jeanne Van Kuppeveld:

Ha die Gerdy,
    Sluit me helemaal aan bij de woorden van Anneke,SUPER te lezen dat Tia het zo fijn vind.
    Ga zo door Gerdy,SUCCES bij alles.
    Heel veel groetjes,voor allemaal,Liefs, Toon en Jeanne.