16 september----girlsmeeting - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu 16 september----girlsmeeting - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

16 september----girlsmeeting

Door: GerdyterDenge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

17 September 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Ben vergeten te vertellen at Akhona gisterenmiddag is opgehaald uit het ziekenhuis. Op mijnverzoek heeft Tia met een bevriende arts gesproken en uit de onderzoeken ws niets gekomen. Heel vreemd. Ze heeft wel medicijnen. Welke ,daar ben ik nog niet achter en amper restverschijnselen. Alleen een wat doof gevoelin haar rechterhand.

Om fris te beginnen ben ik vanmmorgen eerst gaan zwemmen. Om 12.00 uur naar het kantoor van Motherweel waar ze in de afgelopen 8 maanden een muur uitgebroken hebben en Sara naar eenhuis in de buurt is gegaan. Nu is er ruimte om een groep training te geven. Dat scheelt weer huurvan een sporthalruimte afhuren. Tegen half 2 kwam Louise met een overdekt bakkie de meiden brengen. Gelukig overdekt want het goot vanmorgen pijpestelen. Die halve kleine bestelwagentjes(bakkie dus) zie je veel als vervoermiddel voor arbeiders die je voor een dag of zo kunt ubhuren,Ze rijden vaak met een enorme vart met mensen in de bak over de snelweg..

Een paar meiden toveren een glimlach te voorschijn als ze me herkennen en huggen zoals Akhona, Nosimphiwe en Yolanda. de anderen gevn de speciale Afrikaanse handdruk en B. kijkt me verveeld aan. het valt ook niet mee, na een week school nog enthousiasme op te brengen.
Eerst maar even wat eten; kip , eenwit broodje met boter en wat drinken en een Hollandsche specialiteit;speculaas. Ik heb Afrikaanse muziek aanstaan op mijn I-pod, hetgeen ze wel kunnen waarderen, maar al gauw krijg ik de vraag of ik ook "Adele"" heb en gelukkig kan ik ook daar in voorzien.
Ik had gevraggd op de uitnodiging die ik hen stuurde of ze hun dagboek van de vorige keer mee wilden nemen;2 waren hm vergeten, 1 had hem bij zich en de anderen waren hem kwijt. Had ik echter op gerekend en deelde dus eerst nieuwenuit.
Begonnen met een ontspanningsoefening om in het hier en nu te komen, gevolgd door een losmakertje. Dat gaf echt ontspanning en gelach als gevolg.
Daarna met het echte werk begonnen; heb verteld over je zelfbeeld , wat het met je doet, naar je omgeving en je gevoel. Toen in 2 groepjes uiteen. Ze schrijven in hun dagboek wat hun positieve punten zijn en/of waar ze goed in zijn.(min.3 en max 10)daarna moetsen ze dit in hun groepje aan elkaar vertellen. Er zit een Xhosa-vrijwilligster bij,omdat een paar meiden niet voldoende engels kennen om t helemaal te volgen.Vervolgens praten we na in de grote groep over hoe het voelt dit aan elkaar te vertellen. Een aantal meiden heeft toch wel een erg negatief zelfbeeld van zichzelf. Stimuleer dat ze naar elkaar vaker zich positief uiten. En ze krijgen de opdracht iedere dag iets goeds, nieuws of positiefs in hun dagboek te schrijven. Zo is het meer prive en wennen ze er een beetje aan.
Tenslotte gaaan ze allemaal een collage maken, tekenen of schrijven over wat voor hen de ideale vrouw is;zowel uiterlijk als qua activiteiten. Dus niet wat MEN vindt maar wat jezelf vind.
Ze gaan individueel aanhet werk, allen N. werkt samen met Y.., hetgeen me ontroert., dat ze ziet dat Y . het moeilijk vindt.N. vind ik zo`n lieve , intelligente en sociale meid en ik geef haar daar alter ook een compliment voor. Ze glimt dan van oor tot oor.Er wordt hard gewerkt en de resultaten komen aan de muur te hangen. Bij het korte napraten blijkt toch weerdat het moeilijk is af te stappen van d ealgeheel heersende opinie.. Wil daar de volgende keer meer aandacht aan geven als ze in kleine groepjes bij ons huis komen. Dan is het persoonijker en in huiselijke sfeer.. Ze mogen de opdrachten van vandaag in hun dagboek zetten en deze versieren met stickers, stiften enzo.. Zelfs de volwassenen die op kantoor zijn willen versieren, (hun mobieltje).Voor iedereen dus leuk. We eindigen met "HOOFD SCHOUDERS KNIE EN TEEN"" even gek doen als ontlading en een hoera naar het weekend.
Om 4 uur is alles klaar en opgeruimd en kunnen we afsluiten. Dan blijkt dat ik 5 pennen mis en een schaar en niemand weet ervan. Baal als een stekker . Kom er later op terug. De meiden hebben ieder 10 rand(1 euro) van louise gekregen voor vervoer in de taxibusjes die hier rijden. Dat is zowat het enige vervoer hier, als je geen auto hebt en het kost geen drol.
Moe kom ik thuis. Lekker onderuit met een drankje en vanavond een meidenavond met thee en. videos

• 18 September 2011 - 09:52

Anneke Stultiens:

Ha die Gerdy,

Goed werk Gerdy!
    Mooi om te doen lijkt me, succes met het vervolg!!!

Groetjes van Anneke

• 18 September 2011 - 11:55

Jeanne Van Kuppeveld:

Ha die Gerdy,
    WAUW wat goed zeg,je bent druk bezig.
    Sorry voor m'n late reactie,vanaf nu gaan we je weer helemaal volgen.
    Heel veel SUCCES,groetjes en dikke knuffels voor daar allemaal.
    Liefs Toon en Jeanne.

• 18 September 2011 - 13:29

Tia Wessels:

Gerdy en daar ik lag wakker de hele nacht waarwegens u over het voertuig zei dat Louise de meisjes naar de training bracht. Deze bakkie is van de echtgenoot van Louise en die zij dikwijls verder vakantie in die bakkie gaan. Voor de meisjes en voor wanneer zij weggaan zet Louise een matrass en kussens in de rug van de bakkie en gewoonlijk de meisjes hebben geweldig plezier in de rug van de bakkie. Wij hopen dat een dag wij gelukkig genoeg zullen zijn om de fondsen te hebben om een Combi te kopen. Gerdy I want you to know and feel at ease that we will never do anything to break these children down. We are so very greatful that you do this empowerment and selfactualisatioin training with them. You are doing a wonderful job with the girls. I never expected that you will be doing so much. Louise and myself love you and appreciate you. You are more than wonderful. I will see you tomorrow morning at Motherwell.

• 18 September 2011 - 13:30

Tia Wessels: