Braai en serieuze zaken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu Braai en serieuze zaken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

Braai en serieuze zaken

Door: GerdyterDenge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

13 September 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

11september:
Een echte zondag met wat uitrusten, boodscappen doen, sporten en een spontane braai. Waar door de chaos die Peter soms zaait de eerste lading boere wors verbrandde. Maar goed met behulp van onze aangewaaide Yolanda en haar salades en later overheerlijke kip werd het toch nog gezellig zo midden op de dag.

12 september: Bij het wakker worden al direct een smsje van Louise dat door ziekte van haar dochter de creche niet doorging en ook vanwege Akhona die een fit of stroke had gehad vorige avond.. Louise gebeld en kreeg het volgende verhaal;
Akhona(18 jaar0 en wonend bij Simphiwe en Zanele in huis ging naar toilet waar ze op de grond viel ineens en beegon te schudden. Louise is toen met Simpihwe haar naar het ziekenhuis in Motherwell(township) gegaan, alwaar ze zeiden dat er met Akhona niets ande hand was. Ze zijn toen naar het Dora Nginza ziekenhuis gegaan, wwar Akhona in een rolstol werd gezet(al hangend) om te wacchten voor bloedonderzoek.

Louise vroeg of wij naar Zanele wilden gaan om te kijken of het goed met haar ging en of ze nog wat nodig had, want ze konden haar niet bereiken omdat ze geen telefoon heeft. En har vertellen over de creche.

Dus na ontbijt maar op weg gegaan. Spannend weer voor het eerst zover naar de township mijn weg vinden. Maar het ging als vanzelf.Zanele is blij ons te zien en we kunnen haar een beetje geruststellen. Het was een hele schok voor haar. Intussen wel even Emisle bewonderd die alweer een jaar is en enorn gegroeid. Waar is die mollige baby die ik in december in mijn armen hield?????

We hebben ook de crecheruimte bewonderd, waar Aly gaat werken. en zijn toen richting kantoor gereden met een donatie kleding voor Thamsanqa van de bazaar van Ithemba. Sara was blij me te zien. Even bij Karin in het andere gedeelte van t gebouw wezen kijken. Zij is als vrijwilliger bij Ithemba begonnen en rund nu een eigen project; en dagopvang voor kinderen tot 7 jaar met een lich. en geestelijke handicap.Ze heeft wel 13 kids in 3 ruimtes(klein) met wat vrijwilligers,wel een bus maar geen benzine, wel een dak boven hun hoofd maar geen geld voor eten of vergoeding voor de vrijwilligers of voor luiers e.d.. Het is zo moeilijk geld te krijgen voor de running costs. Ik denk dat een gedeelte van mijn sponsorgeld naar haar gaat. Hebben de kids weer een maand te eten......
Zij vertelde overigens ook dat keenon bij Aurora zit nu en Samkelo, door een donatie na zijn 18de naar een project bij Summerstrand gaat waar hij ook zal wonen.
Het was al met al een indrukwekkende dag. Die nog niet voorbij was, want tegen het avondeten blijkt (door sms) dat Akhona nog steeds in een rolstoel in het ziekenhuis hangt te wachten. Nou dat gaat me echt te ver. Wat mensonterend. Er zijn wel een paar mensen bij haar maar toch. besluit acuut naar het ziekenhuis te gaan met Peter en Yolanda. Peter trekt ondertussen aan een paar touwtjes van bevriende artsen en uiteindelijk wordt Akhona opgenomen en in bed gelegd in het ziekenhuis. Me wel afvragend waarom er niemand in opstand is gekomen????
Ziektekostenverzekering is hier niet te betalenen een nacht in het ziekenhuis kost 4500 rand en dan lig je er alleen nog maar.. Peer vertelde dat hij af en toe de bevriende arsten consulterd en zo zijn gezondheid in de gaten houdt. Wat een afschuwelijke toestand. Ik had Akhona vorig jaar in mijn meidengroep en ze is ech een hele sociale meid.. Denk aan de keren dat mijn vader een tis kreeg en er direct gehandeld wer. Directe medische hulp beperkt de schade. En Akhona is nog maar 18 jar.....

• 13 September 2011 - 21:27

Anneke Stultiens:

Ha die Gerdy,

Er gebeurt weer van alles daar, ik had via Tia het verhaal over Akhona al gehoord, wat erg hè, die toestanden daar, is voor ons niet voor te stellen in ons keurig geregelde landje.
    Fijn dat je/jullie zo toch nog voor hen het een en ander kunnen regelen.
    Enne....ziet er goed en gezellig uit die braai, ondanks de verbrandde wors ( ha-ha )

Groetjes van Anneke