Donderdag 2 december - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu Donderdag 2 december - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

Donderdag 2 december

Door: GerdyterDenge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

06 December 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Donderdag 2 december:
Onderwerp vandaag was ; uitzoeken wat je gelukkig maakt, kijken hoe belangrijk uiterlijk is en het geven en ontvangen van complimenten.. Voor de eerste oefening moeten ze in hun dagboek een paar zinnen opschrijven, die ze daarna moeten beantwoorden. Dit zijn o.a.
Ik ben gelukkig met-------
Gelukkig dat------
Ik ben ongelukkig over---
Ik zal ongelukkig zijn als--------
Bij deze oefening werd het leeftijd en ontwikkelingsverschil erg duidelijk. Ik kende de meiden van te voren niet, dus ik kon niet inschatten wat er wel en niet zou lukken. Deze oefening, die in het engels al moeilijk uit teleggen was, was duidelijk voor de jongsten te hoog gegrepen. We hebben er wel over gepraat en ook uitgelegd dat het niet erg is als je iets niet begrijpt. Het was in dit geval erg fijn dat we een Afrikaanse vrijwilligster hadden die Xhosa sprak en het nog eens uit kon leggen.
Bij de 2de oefening kregen ze knipsels van diverse dames uit bladen. Daar bij moesten ze in 2 tallen praten over:hoe zou jij je voelen als je er zo uit zou zien. Ze kregen ook een tabblad met een aantal woorden die ze dan konden omcirkelen . Zoals:cool,positief,comfortabel etc.. Dit was een leuke opdracht en we hebben zelf de 2 tallen bij elkaar gezet. Ze moesten die na 15 minuten presenteren en wat daar bij opviel dat nu ook de wat minder gebekte meiden aan het woord kwamen, zoals Yolanda en Nondipha.
Na een tijd uitgetrokken te hebben voor de lunch,die de meiden zeer op prijs stellen(broodjes worst met ketchup) , doen we de laatste oefening:
Complimenten geven;ieder meisje krijgt een envelop en zet er haar naam op en legt die op de tafel. Nu gaat iedereen voor iedereen een briefje maken met een compliment voor die persoon en stopt die in de betreffende envelop. Aan het eind van de cursus krijgen ze die van mij(gesloten terug)
Weer een leuke opdracht en sommigen schrijven hele briefjes vol, vinden het moeilijk, dat in een paar woorden te doen.
Vandaag hard gewerkt en iedereen is moe. Hier en daar is wat irritatie en er zijn wat tranen . Maar na een hug en een vermanend w oord gaat iedereen naar huis. Heb voor deze cursusdag nog wel even gewezen op de regels, omdat me opviel dat er af en toe slecht geluisterd werd naar elkaar en meiden werden uitgelachen. En anderen weinig hielpen bij het opruimen. Ze beloofden beterschap.
Sàonds was het afscheidsetentje van Marjolein, die maandag vertrekt naar Mother of Peace, een ander project van Be More in Durban, waar ik de eerste keer gewerkt heb. Er zaten volgens traditie van het huis weer veel mensen rond de tafel. Heb er niet alles van meegekregen, was erg druk met voorbereidingen voor mijn weekend Kaapstad en regel en typdingen