Woensdag 1 december - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu Woensdag 1 december - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Gerdy Denge - WaarBenJij.nu

Woensdag 1 december

Door: GerdyterDenge

Blijf op de hoogte en volg Gerdy

02 December 2010 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Woensdag 1 december, Wereld Aids-dag
Omdat ik gisteren bijna een uur heb rondgereden in de township, omdat ik het aangegeven punt niet kon vinden, heb ik vandaag voor de zekerheid Simphiwe maar gevraagd mij op te wachten bij de office en me van daar te begeleiden naar de training van Tia.
Vandaag ga ik weer een starter doen en een inleiding houden over vrijwilligerswerk. Tia wil heel graag dat ik vertel over je extra inzetten , echt bevlogen zijn door het werk. Haar vrijwilliggers/sters doen alleen datgene waar ze voor gevraagd zijn en niet meer. Terwijl ze zoveel meer kunnen betekenen voor de community. En meer toewijding tonen en initiatief ontplooien. Ik heb daarvooor 3 a4tjes vol geschreven(nederlands) en dat terplekke in het Engels verteld. Een stukje geschiedenis, over hoe ik ben groot gebracht door een moeder die altijd vrijwilligerswerk deed, er zelf al jong mee bezig was en het altijd als vanzelfsprekend heb gevonden. Daarna heb ik verteld over wat je nog meer kunt doen en moet doen. Dat je altijd je oren en ogen goed open moet houden, dat de wereld niet kan functioneren zonder vrijwilligers en dat die wel het meest belangrijk zijn in hun community en ook in mijn land. Zij zijn er voor al die kinderen die verwaarloosd, achtergelaten e.d. zijn. En door hen te helpen, plant je ahw een zaadje voor de toekomst,hun toekomst. En zolang er kinderen zijn in deze wereld is er hoop. Be the difference, be more. Tia is daarna nog even gaan benadrukken wat mijn steekwoorden betekenen. Het was een waardevolle morgen.
Daarvoor hebben we nog een starter gedaan van: je naam noemen met een bijvoegelijk naamwoord dat bij je past en dat onderstreep je met een gebaar.
Dus; Speelse Simphiwe en hij maakte een dansje erbij. Nou, dat was even spannend , mar na 2 x lukte dat en waren ze enthousiast… Heb ze nog wel even verteld dat het als je te laat komt,je best even Sorry kunt zeggen en als je verhinderd bent dat je dan even belt. Want vrijwillig, betekent niet vrijblijvend. Tia was blij met die opmerking.
Om half 11 weggegaan om de meiden samen met Sarah op te halen voor de meidengroep. Ook bij heb ben ik begonnen met dezelfde starter als de vrijwilligers. Bij hen kost dat wat meer tijd om uit teleggen. Daarna leg ik hen uit wat we die dag gaan doen:
Over hoe ze zichzelf zien,hoe ze anderen zien, aan wat er om hen heen is en hoe ze omgaan met angst.
Ze krijgen een vel papier en moeten een aantal cirkels tekenen van klein naar groot. De kleinste cirkel zijn ze zelf en in de andere cirkels er om heen komen mensen met wie ze te maken hebben. Afhankelijk van de mate van contact en relatie worden ze dichter of verder van het meisje af geplaatst. Om de poppetjes (die personen voorstellen) heen kleuren ze cirkels(een of meerdere). Rood-----voor mensen die je bewondert(helden),groen----voor mensen die je iets leren, blauw----voor mensen die je vertrouwd, bruin---voor mensen die je begrijpen en waarbij je je prettig voelt,rose---voor mensen die macht en invloed hebben, geel----voor mensen met wie je plezier kunt hebben, grijs----voor mensen met wie je niet op kunt schieten. Je kunt meerdere kleuren voor dezelfde mensen gebruiken.
In het nagesprek laten ze hun sociogram zien en vertellen welke kleuren ze bij welke mensen hebben ge plaatst en waarom.
Dit was een moeilijke oefening en koste tijd om uit te leggen. Vooral voor de jongsten van 13 jaar was dit best pittig en ik heb er ook veel tijd voor genomen..
De bijeenkomsten zo wie zo wat ingekort omdat de meiden het toch moeilijk vonden zolang geconcentreerd te blijven, ondanks tussendoortje als een spelletje of wat zingen en dagboek bij werken.
De laatste oefening is bedoeld om de dag prettig te eindigen. Ze zijn druk geweest met de mensen om zich heen. Dit is een manier om je waardering te laten zien aan 1 of 2 mensen. Ze gaan een kaart maken die ze aan de ene kant beschrijven en aan de andere kant versieren. En wie is die byzondere persoon die ze zo waarderen, geef hen enkele voorbeelden en ze komen uit bij Tia. Bijna allen meiden schrijven en versieren een kaart voor Tia. En als een duveltje uit een doosje komt Tia onverwachts langs en kunnen ze hun kaart direct geven. Wat een lief voor gebaar voor deze speciale vrouw. De andere kaart nemen ze mee om thuis aan iemand speciaal te geven.
Tot slot spelen we nog een spel:: je gaat naar een onbewoond eiland en je neemt mee…………
Weer een enerverende dag

  • 02 December 2010 - 19:17

    Anneke Stultiens:

    Ook weer heel bijzonder Gerdy, wat mooi dat je dit kunt doen met deze groep meiden.
    En wat geweldig dat Tia zo veel waardering krijgt.
    Ik zal een dezer dagen een stukeje op de community plaatsen hierover!

    Liefs, Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerdy

2018 en vanaf 4 januari ben ik weer en dat al voor de 10de keer te vinden daar waar een stuk van mijn hart ligt in Zuid Afrika en dus ook in Port Elizabeth

Actief sinds 14 Okt. 2010
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 50184

Voorgaande reizen:

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

28 Februari 2019 - 16 April 2019

Droomreis

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10de keer naar Zuid Afrika

04 Januari 2018 - 17 Februari 2018

10 de keer Zuid Afrika

05 September 2016 - 05 September 2016

1ste meeting op Ubomi

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Zuid-Afrika

05 September 2011 - 13 Oktober 2011

Port Elizabeth here I come again

Landen bezocht: